Beste mensen,
Ik ben wat aan het knutselen thuis, alleen mijn kennis in de elektrotechniek laat mij nu in de steek. Graag wat advies hoe ik dit het beste kan ontwerpen (zie bijlage).
Ik wil dus met een zonnepaneel de mogelijkheid bieden om 2 gadgets op te kunnen laden, hiervoor heb ik een aantal oplaadbare batterijen er tussen in gezet om de ongelijktijdigheid van zon instraling en vraag naar elektriciteit te kunnen overbruggen. Hiervoor dacht ik aan 4 D-batterijen in serie, dan kom je op 6V en heb ik 4x 8.000mAh en 1.5V ter beschikking, lijkt mij meer dan genoeg. (wel prijzig, dus misschien zal ik iets anders nemen uiteindelijk.)
Waar ik nu even geen raad mee weet is, hoeveel spanning mag over deze batterijen (zowel de geschakelde als de accu's van de gadgets) ik las namelijk dat een hoger voltage (12 a 15V) nog niet zo erg is voor een accu van een paar V? En als de spanning geregeld moet worden hoe kan ik dit het beste doen?
Verder vraag ik mij af, zijn er beveiligingen die ik mee moet nemen ? (overspanningsbeveiliging, zekering?) en zijn er nog dingen die ik vergeten ben (Vast wel hehe)?
Alle adviezen welkom, ook literatuurverwijzingen!
Alvast bedankt voor de adviezen..
Frank
En natuurlijk de bijlage..