Ningen
Artikelen: 0

Wordt zwaartekracht veroorzaakt door kromming van de ruimte?

waarom wordt zwaartekracht veroorzaakt door een kromming in de ruimtetijd en niet door bijvoorbeeld de magnetische aantrekkingskracht in atomen en andere deeltjes? wat is het bewijs dat zegt dat er een ruimtetijd verbogen wordt en dat het niet gewoon deeltjes zijn die aan elkaar lopen te trekken?

dat van ombuiging van licht ken ik al, maar ik vind het moeilijk te geloven dat licht niet gewoon door de magnetische kracht (om het zo maar te noemen, +'jes en -'etjes) in atomen van richting kan veranderen....
mathfreak
Pluimdrager

Re: Wordt zwaartekracht veroorzaakt door kromming van de ruimte?

Even de wiskundige achtergrond: in de algemene relativiteitstheorie stelt de ruimtetijd een vierdimensionale Riemannruimte of Riemannvariëteit voor, waarbij de afstand tussen 2 punten wordt beschreven door een zogenaamde metrische tensor. Deze ruimtetijd heeft een bepaalde kromming die door de zogenaamde krommingstensor wordt beschreven. Als gevolg van de kromming van de ruimtetijd zal het pad tussen 2 punten geen rechte lijn zijn zoals in de traditionele Euclidische meetkunde, maar een gebogen lijn die een geodeet wordt genoemd. De mate waarin de ruimtetijd gekromd is hangt verder af van de in de ruimtetijd aanwezige massa. Zwaartekracht is in de algemene relativiteitstheorie dus geen kracht zoals in Newtons klassieke zwaartekrachtstheorie, maar een gevolg van de kromming van de ruimtetijd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Gast041

Wie houdt mij nu met mijn voeten op de aarde, Einstein of Newton?
Michel Uphoff
Moderator

Vooralsnog Einstein. Maar als je niet al te ver achter de komma gaat kijken voldoet de klassieke mechanica van Newton prima, en kan je de Algemene Relativiteitstheorie als een verfijning van de Newtoniaanse mechanica beschouwen.

Ik schrijf vooralsnog omdat er nog enkele belangrijke onopgeloste problemen zijn, en mede omdat de Nederlander Erik Verlinde kort geleden in het nieuws kwam met een theorie KLIK die die problemen zou ondervangen. Ook hier bewust het woordje zou, want er wordt flink getwijfeld aan deze theorie van zwaartekracht als emergent verschijnsel van entropie. klik klik

Vooralsnog Einstein dus.
Gast041

Ik vroeg mij af welke ruimte er gekromd ging worden om mij op de aarde te houden.

Zwaartekracht op zich is dus een weliswaar algemeen bekend fenomeen, maar de wetenschap weet (nog) niet precies weet hoe het werkt?
Jan van de Velde
Moderator

klaatu1 schreef: wo 26 dec 2012, 15:58
Ik vroeg mij af welke ruimte er gekromd ging worden om mij op de aarde te houden.
Niet zozeer de ruimte, als wel de ruimtetijd.
Zwaartekracht op zich is dus een weliswaar algemeen bekend fenomeen, maar de wetenschap weet (nog) niet precies weet hoe het werkt?
Jah, dat is het wel zo ongeveer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gast041

Voor mijn gevoel is er helemaal geen ruimte tussen mijn voeten en de aarde, ook niet voor ruimtetijd.
Jan van de Velde
Moderator

Toch is elk atoom van je voetzool voor 99,999999999...% leeg, dus plek zat.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Michel Uphoff
Moderator

Voor mijn gevoel is er helemaal geen ruimte tussen mijn voeten en de aarde, ook niet voor ruimtetijd.

Leuke drogredenering. Dat is net zoiets als stellen dat er geen ruimte is voor warmte tussen je voeten en de Aarde. Alles bevindt zich in de ruimtetijd; jij, je voeten, de Aarde noem maar op.
317070

waarom wordt zwaartekracht veroorzaakt door een kromming in de ruimtetijd en niet door bijvoorbeeld de magnetische aantrekkingskracht in atomen en andere deeltjes? wat is het bewijs dat zegt dat er een ruimtetijd verbogen wordt en dat het niet gewoon deeltjes zijn die aan elkaar lopen te trekken?
Een van de betere bewijzen is het perihelium van mercurius: http://en.wikipedia.org/wiki/Perihelion ... of_Mercury

http://en.wikipedia.org/wiki/Two-body_p ... of_Mercury
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Gast041

Als ik me die kromming probeer voor te stellen als oorzaak van het feit dat licht dat er doorheen wil vliegen er enigszins door wordt afgebogen, dan lukt dat nog wel. Maar als diezelfde minieme kromming ervoor moet zorgen dat ik aan de aarde geplakt zit is dat al een stuk moeilijker. Waarom zou ik me langs diezelfde kromming niet juist van de aarde af bewegen als ik dat zou willen? Waarom kan een raket met genoeg snelheid die kromming wel de baas?
Jan van de Velde
Moderator

Waarom zou ik me langs diezelfde kromming niet juist van de aarde af bewegen als ik dat zou willen? Waarom kan een raket met genoeg snelheid die kromming wel de baas?
Als jij een kogeltje een hellinkje wil laten oprollen en je geeft het niet voldoende snelheid, komt het halverwege de helling tot stilstand en rolt weer terug.
Gast041

Dat komt in dit geval om jij nu twee dingen in het voorbeeld inbouwt: én de kromming van de ruimte ( de helling) én de (laten we zeggen) 'normale' aantrekkingskracht.

Als zwaartekracht alleen veroorzaakt zou worden door kromming van ruimte hebben we alleen een helling maar nog geen reden om een kant op te rollen.
Ericw

Je hele argument is eigenlijk "Ik kan het me niet voorstellen, dus het kan niet zo zijn.", terwijl je zou moeten zeggen "Ik kan het me niet voorstellen, maar mijn voorstelling is beperkt."

Bij GPS satellieten wordt een correctie uitgevoerd voor de tijdsdilatie die door de Algemene Relativiteitstheorie voorspeld wordt op die hoogte en met die snelheid. Zonder die correctie zou het GPS systeem niet werken. Newton of jouw idee van magnetische kracht kan dat niet eens achteraf verklaren; Einstein voorspelde het.
Gast041

Mijn voorstellingsvermogen is te beperkt om me dit te kunnen voorstellen.

Daarom kom ik ook op deze site voor antwoorden.

Een antwoord als 'bij GPS satellieten wordt een correctie uitgevoerd... ' helpt mij in ieder geval niet verder om het wel te begrijpen.

Ik heb het overigens niet over 'magnetische kracht' gehad.

Terug naar “Ruimtefysica”