Een zwart gat trekt alles in zijn omgeving naar zich toe, inclusief licht.
Stel nu dat ik binnen in zo'n zwart gat sta (kan niet, weet ik), bevind ik mij dan in een donker gat of een zeer verlichte ruimte?
Moderators: jkien, Michel Uphoff
richel_richel schreef:Het object heeft een enorme aantrekkingskracht. maar er moet een afstand zijn waarop de aantrekkingskracht niet groot genoeg is om er iets in te zuigen. Dan zou er toch gewoon een planeet om een zwart gat heen kunnen draaien?
nja. Het kwam maar even in me op
In het midden van ons sterrenstelsel bevind zich toch een massief zwart gat..
Anonymous schreef:edit:richel_richel schreef: Het object heeft een enorme aantrekkingskracht. maar er moet een afstand zijn waarop de aantrekkingskracht niet groot genoeg is om er iets in te zuigen. Dan zou er toch gewoon een planeet om een zwart gat heen kunnen draaien?
nja. Het kwam maar even in me op
In het midden van "enkele" sterrenstelsels bevind zich toch een massief zwart gat..
Omdat het centrum van een Sterrenstelsel dicht en heet is en grote hoeveelheid röntgenstraling uitzend.Anonymous schreef:In het midden van ons sterrenstelsel bevind zich toch een massief zwart gat..
Waar haal je dat idee dan weer vandaan ?
Bij een zwart gat is de zwaartekracht zo groot dat ze sterker is dan de afstotende nucleaire kracht die er normaal voor zorgt dat protonen en neutronen niet in elkaars vaarwater komen. Bij een stadium net voor het ontstaan van een zwart gat worden al alle electronen en protonen in elkaar "geperst" totdat er slechts neutronen overblijven, de zogenaamde neutronenster. Komt er dan nog meer massa bij dan worden de neutronen zelf in elkaar geperst en blijft er letterlijk niets meer over, vandaar de naam "singulariteit" voor een zwart gat. Alle massa zit letterlijk in een punt samengeperst met afmeting 0.Wat zou er dan voor zorgen dat een zwart gat niet een soort ster is?
Die afstand is er inderdaad. Er zijn twee afstanden interessant bij een zwart gat. De eerste is de z.g. Schwarzschild radius waar de zwaartekracht zo groot is dat de ontsnappingssnelheid gelijk is aan de lichtsnelheid. Iets wat zich binnen die straal bevindt moet theoretisch een snelheid groter dan het licht hebben om nog aan de zwaartekracht te kunnen ontsnappen . Deze straal wordt ook wel aangeduid met 2Gm/c^2 of kortweg 2m.maar er moet een afstand zijn waarop de aantrekkingskracht niet groot genoeg is om er iets in te zuigen. Dan zou er toch gewoon een planeet om een zwart gat heen kunnen draaien?
Zoals al in de vorige post aangegeven groeit alleen de massa van het zwart gat, niet zijn afmeting (die is 0) of zijn dichtheid (die is oneindig).ps. Als een zwart gat blijft aantrekken. dan zou dat dus betekennen dat het alleen nog maar groeit. Want als de dichtheid maximaal is zal het zwarte gat toch meer ruimte nodig gaan hebben.
Als je materiedeeltjes als keiharde knikkertjes interpreteert lijkt dit misschien onmogelijk. Materie is echter niet zo eenvoudig te definieren (zie bijvoorbeeld ook het golfkarakter van materie in de quantumfysica).maar een oneindige dichtheid is toch onmogelijk?