Deze posts spreken elkaar tegen. i² = -1 is de basis van heel het complexe systeem...perdarx schreef: ↑di 08 jan 2013, 10:34
Maar hoe kan i2 -1 zijn? want een kwadraat is altijd positief...
Ja maar de vraag is waarom dat zo isDrieske schreef: ↑di 08 jan 2013, 10:53
Als je bekend bent met complexe getallen weet je toch dat i² = -1?
Zie ook de opmerking van Evilbro.
Drieske schreef: ↑wo 09 jan 2013, 09:25
Nee omdat hij gekozen is voor zijn verwijzing naar "imaginair". Maar de definitie van i is wel ondubbelzinnig, net zoals deze van het getal pi. Hier is i gedefinieerd als i² = -1.
In dat geval even een beetje geschiedenis: in de 16e eeuw slaagde men er in Italië in om de algemene oplossing voor een derdegraadsvergelijking te vinden. Daarbij kwam nog wel eens een uitdrukking voor waarbij de wortel uit een negatief getal gebruikt werd. Men noemde zo'n uitdrukking een imaginair getal. Het was de 18e-eeuwse wiskundige Leonhard Euler die voor de wortel uit -1 het symbool i introduceerde. We definiëren i inmiddels als een niet-reëel getal met de eigenschap dat i² = -1, waarbij we i de imaginaire eenheid noemen.perdarx schreef: ↑wo 09 jan 2013, 14:13
Maar pi heeft een duidelijke (geometrische) verklaring en 'afkomst' en voor zover ik weet i niet
Ja klopt dat had ik zelf ook uitgevondenDrieske schreef: ↑wo 09 jan 2013, 14:25
Zo'n bewijs is er niet. Zoals op de vorige pagina staat: de wortel uit een (positief) getal is steeds positief per definitie. Wat wel zo is, is dat x² = 4 twee oplossingen heeft (2 en -2).
Aha, dat is duidelijk en zoals ik al dacht is het dus bedacht door een paar wiskundigen. Dankjewelmathfreak schreef: ↑wo 09 jan 2013, 20:22
In dat geval even een beetje geschiedenis: in de 16e eeuw slaagde men er in Italië in om de algemene oplossing voor een derdegraadsvergelijking te vinden. Daarbij kwam nog wel eens een uitdrukking voor waarbij de wortel uit een negatief getal gebruikt werd. Men noemde zo'n uitdrukking een imaginair getal. Het was de 18e-eeuwse wiskundige Leonhard Euler die voor de wortel uit -1 het symbool i introduceerde. We definiëren i inmiddels als een niet-reëel getal met de eigenschap dat i² = -1, waarbij we i de imaginaire eenheid noemen.
Ik zeg toch: dat kun je niet bewijzen want dat is niet zo. Plot op je GRM maar eens de functieperdarx schreef: ↑do 10 jan 2013, 08:45
Maar dat is toch nog steeds geen bewijs dat wortel 4 gelijk is aan -2?
Ja precies.. dat was mijn probleem ook... Als je hem plot komt het getal nooit onder 0 logisch want een wortel is positief. Alleen wat ik vreemd vindt, is:Drieske schreef: ↑do 10 jan 2013, 09:32
Ik zeg toch: dat kun je niet bewijzen want dat is niet zo. Plot op je GRM maar eens de functie\(f(x) = \sqrt{x}\).
Maar de oplossing vanXenion schreef: ↑ma 14 jan 2013, 11:56
Nee dat slaat nergens op.
Stel dat x = -2.
x² = (-2)*(-2) = 4
Stel dat x = +2
x² = (+2)*(+2) = 4
\(\sqrt{4} = ?\)Als je enkel 4 als 'informatie' krijgt dan kan je op geen enkele manier te weten komen of x nu 2 of -2 was. Het is de gewoonte om steeds de positieve wortel te nemen. Als de negatieve nodig is dan moet je een minteken voor het wortelteken plaatsen.
\(\sqrt{4} = 2\)