Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
perdarx
Artikelen: 0

Re: Licht en de zon, straling

Ericw schreef: do 10 jan 2013, 00:07
Noem eens wat specifieke bezwaren tegen Einsteins relativiteitstheorieën en de experimentele bevestigingen daarvan.
Kijk ik zeg niet dat ik een betere theorie weet maar alleen dat Einsteins theorie slechts een theorie is die niet bewezen is.. Dus dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat wat hij zegt ook klopt.
Michel Uphoff schreef: wo 09 jan 2013, 14:55
Ik begrijp deze wel erg bondige vraag niet. Doel je op de 'sneller dan licht' neutrino hype van vorig jaar? Zo ja: Die snelheid blijkt -zoals men ook bij Cern verwachtte- niet te bestaan, meetfoutje.
Ja klopt maar dat is het probleem juist. Waarom als het deeltje dus wel massa heeft, gaat deze toch door alle materie zonder dat een kracht grip krijgt op het deeltje?
Maar natuurlijk wel. Je zou opgezogen worden en voor eeuwig verdwijnen. Waarschijnlijk word je aan stukken getrokken.
Maar natuurlijk wel. Je zou opgezogen worden en voor eeuwig verdwijnen. Waarschijnlijk word je aan stukken getrokken.
Maar niet als ik een externe kracht opwek?
What's real? What's not? How can I know? Should I know?
Michel Uphoff
Moderator

maar alleen dat Einsteins theorie slechts een theorie is die niet bewezen is.. Dus dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat wat hij zegt ook klopt
Nu heb je hier al diverse keren een duidelijk antwoord gehad op deze stelling. Laatste keer wat mij betreft:

- Niets is zeker, niets. Of we het nu een wet of een theorie noemen maakt niet uit.

- We zullen het dus moeten doen met "volgens huidige theorie en praktijk zo goed als zeker"

- De relativiteitstheorieën zijn duizenden keren door duizenden wetenschappers op allerlei manieren getest, en altijd correct gebleken. Met diezelfde testen werd ook altijd aangetoond dat de klassieke wetten van Newton niet kloppen. Het heeft dus weinig zin te twijfelen aan de relativiteit, want er is in de verste verte niets beters te vinden/bedenken.

Kortom, dat is in de praktijk zo goed als zeker en dus houden we ons aan de theorieën van Einstein totdat een andere theorie ons nog meer zekerheid biedt. Mocht die er ooit al komen.

Natuurlijk kan je er anders over denken, maar dat is zonder nadere onderbouwing onwetenschappelijk gezweef waar niemand wat mee kan.
Ja klopt maar dat is het probleem juist. Waarom als het deeltje dus wel massa heeft, gaat deze toch door alle materie zonder dat een kracht grip krijgt op het deeltje?
Lees je volgende keer eerst eens in voor je vragen afvuurt. Kijk eens hier.

Kort gezegd: een neutrino heeft een verwaarloosbare massa, is neutraal van lading en reist met (bijna) de snelheid van het licht. De zwaartekracht, sterke kernkracht en electromagnetische kracht hebben vrijwel geen vat op dit deeltje. Dientegevolge kan een neutrino door miljarden kilometers lood reizen zonder gestopt te worden.
Maar niet als ik een externe kracht opwek?
Leg eens nader uit wat je bedoelt.
peterdevis

Beste Perdarx,

Uit jou bijdragen maak ik op dat je niets afweet van van de ART. Ondanks je beperkte kennis poneer je zomaar dat het een theorie is die niet bewezen is. ( De aanmatiging alleeen al).

Telkenmale jouw GPS je op de juiste plaats brengt is dir dankzij de ART. Net zoals Newons theorie een limietgeval is van de ART, zal ook de ART steeds een limietgeval zijn binnen een nieuwere een exacte theorie. Maw binnen de gestelde grenzen kun je de ART als bewezen beschouwen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Terug naar “Natuurkunde”