Roland Ronceval
Artikelen: 0

Re: (Filosofie c.q. wetenschap): Waarom zijn wij verschillend?

@ Roland Ronceval: Het gaat er helemaal niet om of meters, kilometers, seconden of eeuwen conventies zijn of niet, het gaat er om dat eenheden geen betekenis hebben zodra ze te maken krijgen met oneindigheid. Er zijn ook natuurkundige discusie's op dit forum waaraan ik mee doe en die hebben hier ook mee te maken. Ik zie verbanden en overeenkomsten met dit onderwerp....
Marleen, zou jij je laatste bericht kunnen vastknopen aan het voorlaatste?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)
Marleen

tja eehm oeps, naar mijn idee was het een samenhangend verhaal..

Als alle mensen precies hetzelfde waren, anders gezegd, als de verschillen tussen hun helemaal nul waren geweest, dan zouden al hun eigenschappen misschien wel nietzeggend worden. Dit heb ik omschreven door Da Vinci er bij te halen. Als ruimte oneindig precies zou zijn, dus dat je met oneindige preciesie posities kunt bepalen, dan zou je ook geen referentiepunten meer hebben en zou er hetzelfde gebeuren. Wat ik al eerder zei: Als je een meter hebt die oneindig precies is, die dus oneindig veel punten in zich heeft die exact benaderbaar zijn, hoe zou je die dan kunnen onderschijden van een kilometer waarvoor hetzelfde geldt? ( paradoxen van Zeno)

Verschil in mensen is er altijd in een bepaalde mate, natuurkundige verschillen zoals verschil in positie, tijd of energie zijn er ook altijd in een bepaalde mate. Naar mijn ideeen zouden mensen nooit allemaal exact hetzelfde kunnen zijn, net zoals ruimtetijd niet oneindig precies kan zijn. Het is nog niet eens zo zeer een gevolg (omdat de quantummechanica een natuurkundige theorie is en dus aan ons ten grondslag ligt) volgens mij zijn de abstractere feiten achter deze twee onderwerpen eigenlijk hetzelfde. (Ik bekijk de dingen natuurlijk wel vanuit mijn eigen gedachtegang..)

Verdere uitwijdingen/verbanden:

Het idee dat iedereeen hetzelfde zou zijn en ook hetzelfde zou doen in de toekomst is heel deterministisch, quantummechanica sluit absoluut determinisme uit.

probeer je eens in te denken hoe het leven zou zijn zonder tijd.. Dat kan helemaal niet. Menselijk denken is onderhevig aan eenheden. Of andersom: oneindigheden zijn niet te benaderen met menselijk denken. Zijn ze dan wel menselijk? (precies hetzelfde valt ook onder oneindig, namelijk oneindig hetzelfde)

en onder deze links staan nog veel meer uitwijdingen en verbanden, :shock: :

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=11409

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...=10873&start=60
men moet appels niet met peren vergelijken
Anonymous

beste mensen

heb jullie ook belangstelling voor een nieuw idee?, want:

atomen bestaan uit ruimteschepen waarin triljoenen super-intelligente microwezens wonen en in de toekomst gaan wij ook zelf het heelal volbouwen met ruimteschepen als een herhaling van de microkosmos, maar dan in het groot.

Atomen bestaan uit ruimteschepen, maar in die atomen als ruimteschepen zitten nog kleinere atomen als ruimteschepen, enz., enz., als een oneindige reeks van steeds hogere culturen.

Het hele heelal is dus eigenlijk uit levende wezens opgebouwd: in de microkosmos.

De eenheid van al die oneindig vele wezens is God.

Lees de nieuwe bijbel over gods rijk in de microkosmos.

website: http://home.wanadoo.nl/r.f.dezwart

http://home.wanadoo.nl/r.f.dezwart/Frame-n...nederlands.html

hartelijke groeten van harrie

email XXXXXXXXXXXXXXX

Edit Math: geen mailadressen toegestaan. Dit conform de forumregels
peterA

Ik heb de hele thread niet gelezen dus herhaal ik misschien wat al gezegd is.

Ik denk dat wij heel verschillend zijn omdat wij in ons tijdperk heel veel aandacht hebben voor individualiteit en (kleine) verschillen.

IMO zijn wij allemaal verschillend zoals appels verschillend zijn,enkel in detail maar de details worden wel uitvergroot.

Wij zien onszelf door het raampje van het na-oorlogse existentialisme als heel individueel en origineel....misschien zijn we dat veel minder dan we denken.

Grtz Peter
huh?

Terug naar “Filosofie”