DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Invloed media op rechtspraak

Verkrachting is in verschillende niveaus wel omschreven in strafrecht.

Zo is er eerst de sexuele intimidatie, aanranding, en verkrachting.

De reden die jij aangeeft dat de justitie een hand boven het hoofd zou houden van deze voetballer is dezelfde reden waarom jij hem er van verdenkt.

Hoe weet jij dat de rechters 'mannen' zijn?

Naar mijn mening hebben vrouwen de zelfde rechten als mannen in Nederland. Al hebben zij wel kleine sociaalmaatschappelijk nadeel.

Denk niet dat ik Van Persie een goeie knul vindt, van wat ik van hem gelezen hem is het een verwende puber.
Souldja

Prima, maar in de huidige wet geldt dat niet. Gebruik de democratie om het rechtssysteem te verbeteren.

De democratie gebruiken om het rechtssysteem te verbeteren? Dus al zou de meerderheid van de bevolking moord de normaalste zaak van de wereld vinden of niet erg genoeg om gestraft te worden dan moet je het maar toelaten? Al bestaat half-Nederland uit junks, moet je alles maar legaliseren? Al wordt eerwraak door 51 % van onze bevolking geaccepteerd moet je het maar toelaten??? Dit zijn misschien een beetje extreme voorbeelden, maar het zou theoretisch kunnen. :shock: Democratie is niet goed al is de mens zelf fout.
JanMeut

De democratie gebruiken om het rechtssysteem te verbeteren? Dus al zou de meerderheid van de bevolking moord de normaalste zaak van de wereld vinden of niet erg genoeg om gestraft te worden dan moet je het maar toelaten?
Als dat zo zou zijn zou ik weinig vertrouwen hebben in die samenleving, maar ja, als de meerderheid geen problemen met moord heeft en de belangen van een minderheid die daar wel bezwaar mee heeft overkomelijk zijn dan zou dat zo moeten zijn.

Democratie gaat er van uit dat mensen redelijk zijn. Natuurlijk is dat niet altijd zo, maar wel vaak zo. Los daarvan heb je culturele zaken. In Frankrijk wordt een moord uit amoreuze liefde in de praktijk minder zwaar bestraft dan een verder vergelijkbare moord die bijvoorbeeld is gepleegd om financiële redenen. Dat is misschien raar, maar niet zo extreem raar dat het niet in een democratie zou kunnen passen.

Eerwraak toestaan past niet in onze democratie, omdat het uitgangspunt is dat de rechterlijke macht de wreking doet en niet de slachtoffers. Wel zou het in een democratie passen om een moord uit eerwraak minder zwaar te bestraffen, vergelijkbaar met het voorbeeld uit Frankrijk dat ik noemde.

Ik denk niet dat ons rechtstelsel perfect is, ik denk wel dat het dicht bij het momenteel best haalbare komt.

Ik begrijp uit je reacties dat je weinig op hebt met de inrichting van onze samenleving: het rechtstelsel is onrechtvaardig en de democratie is een wassen neus. Dan kan je waarschijnlijk elke andere rechtszaak ook aanhalen: overal is wel een andere kant waar je wat van kan zeggen.
β-Damascenon en maneschijn

Terug naar “Rechtswetenschappen”