Dominus Temporis
Artikelen: 0

Wat zien we hier?

Hoi allemaal.

Een weekje of zo geleden had ik wat regenwater in een plastic potje gedaan, in de hoop dat er zich na verloop van tijd wat leven in zou ontwikkelen. Toen kwam ik op het ongelofelijk vieze -maar misschien toch leerrijke- idee om er wat..neusslijm in te doen (geen commentaar op hoe ik er op kom :shock: ).

Gisteren wou ik een preparaatje kleuren met wat eosine (op basis van water, geen alcohol) door deze met een pipet onder het dekglaasje te laten zuigen.

Daarna spoelde ik m'n pipet uit met het regenwater dat ondertussen al een weekje op m'n vensterbank stond (in de zon).

Toen legde ik een druppeltje van datzelfde water op een objectglaasje, en keek onder de microscoop. (Voor zij die vrezen voor resten in mijn pipet van de organismen die nu volgen, heb ik deze uitgespoeld met alcohol.)

Toen zag ik deze microscopisch kleine organismen, die zeer snel bewegen:
Untitled1
Untitled1 724 keer bekeken
Beeld je in dat deze puntjes zeer snel bewegen...Ik wil dus heel graag weten wat deze organismetjes zijn (vooral het rood omcirkelde), en hoe ze zo massaal in dat water gekomen zijn...Zijn het pantoffeldiertjes 'in spe'?

Wie kan me helpen deze dingen te identificeren? :)

Bedankt!

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein
WendyTje

Re: Wat zien we hier?

Die zwarte friemelende dingetjes zijn bacterien.

Ik denk niet dat je pantoffeldiertjes kan verwachten.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Dominus Temporis

hoe zeker ben je er van dat dit bacteriën zijn? waarom geen pantoffeldiertje?

als je helemaal 200% zeker bent, ga je dan akkoord dat de miniscule 'vriemelende' dingen kokken zijn, en het omcirkelde (ik weet het, het is onduidelijk) een vibrioon?

of cryptosporidium?

Opmerking moderator

Laatste 3 berichten samengevoegd.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein
Dominus Temporis

wat het ook zijn mag, het wordt gedood door Iso-Betadine (Dermicum)...

Kan je me zeggen wat voor bacteriën het zijn?
Bioloog88

Iemand kan toch niet aan dit plaatje zien wat voor bacteriën het zijn? Daarvoor moeten wat testjes worden gedaan. En het is misschien ook verstandig dat je er bijzet welke vergroting dit is.
Every generalization is dangerous, especially this one - Mark Twain
Mrtn

Stekelbaarske schreef: vr 25 jan 2013, 20:40Kan je me zeggen wat voor bacteriën het zijn?
Nee, dat is onmogelijk aan de hand van deze info. Een simpele gram-kleuring zou al helpen trouwens. Goede kans dat het een mengsel is van (vele) verschillende soorten overigens, als het uit je neus afkomstig is ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Dominus Temporis

Mrtn schreef: wo 30 jan 2013, 14:09
Een simpele gram-kleuring zou al helpen trouwens.
Ja, er zijn er wel veel te vinden op het internet...Zou je me kunnen zeggen welke kleuring ik moet toepassen, wat ik nodig heb, hoe ik het gebruik, of het in de winkel of in de apotheek te verkrijgen is en hoeveel het gemiddeld zou kosten?
Mrtn

Eh, om eerlijk te zijn: nee.

Wiki: http://nl.wikipedia....ki/Gramkleuring

En ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld www.hekserij.nl zulke spullen in huis heeft. Dit is echt zo'n proefje dat bij elke microscoop kit voor beginners gebruikt wordt en ook op scholen veel gedaan wordt omdat het vrij gemakkelijk en goedkoop is. Er is erg veel over te vinden als je onze goede vrienden google & wiki (vooral de Engelse) even effectief inschakelt. Er zijn veel amateurs die thuis zitten 'spelen' met dit soort proeven en sommigen houden websites bij. Zoek ook op wat een bonte rij precies is. Succes :)

Als je met wat meer specifieke vragen blijft zitten helpen we je natuurlijk weer verder.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Terug naar “Immunologie en microbiologie”