Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
hoppie
Artikelen: 0

Vakverdeling bulk vrachtwagen

Hallo,

Ik heb hier een een vraagstuk

Een bulk vrachtauto bestaat uit 10 vakken

In vak 1 kan 2000 kg

In vak 2 kan 2000 kg

in Vak 3 kan 2000 kg

in vak 4 kan 2500 kg

in vak 5 kan 4000 kg

in vak 6 kan 4000 kg

in vak 7 kan 4000 kg

in vak 8 kan 4000 kg

in vak 9 kan 4000 kg

in vak 10 kan 4500 kg

In deze auto kan dus maximaal 33000 kg

Indien vakken dezelfde grootte hebben maakt het niet uit welk vak het 1e, 2e ... is gevuld

Een persoon kan nu een bestelling plaatsen van verschillende artikelen in stapgroottes van telkens 500 kg.

Het aantal verschillende artikelen kan dus maximaal 10 zijn. (10 vakken)

De persoon mag van min 2000 tm max 33000 kg aan artikelen bestellen

De minimale hoeveelheid van 1 artikel is 2000 kg

Voorbeelden:

bv 1 artikel van 33000 kg -> ok

bv 2 artikelen 15000 kg en 18000 -> ok

bv 2 artikelen 17500 en 15500 -> niet ok, kilo's kunnen niet goed verdeeld worden

Ik heb geprobeerd om in excel een opzetje te maken voor mij zelf. (zie bestand)

Mijn vraag naar jullie,

Is hier een formule voor waarin ik de kg per artikel kan invoeren, en waar dan uitkomt of het ok is ?

Of

is dit probleem (waarschijnlijk wel) al ergens anders op dit forum behandeld. ?

Mvgr,

Gerard
Bijlagen
Vakverdeling vrachtwagen web 1
(9 KiB) 89 keer gedownload
dannypje

Re: Vakverdeling bulk vrachtwagen

om te weten te komen welke soorten gewichten toegelaten zijn, zou je een soort waarheidstabel kunnen maken voor de vakken waarbij je in excel horizontaal alle vakken uitzet, en dan mogelijke sommen maakt. Dit zou moeten aantonen dat 17500 bvb. geen 'goed' gewicht is.

Ik voeg hier een 'waarheidstabel' toe voor de eerste 4 vakken. De rest laat ik aan jou, nogal veel typewerk ;) . Maar dit lost nog altijd niet op of je de gewichten nog wel degelijk kan combineren. Dus daar is nog een extra stap bij nodig die ik hier zo niet direct zie.

Mss daarna nog een algoritme proberen in te bouwen dat checkt of bepaalde vakken overlappend gebruikt worden bij een combinatie van gewichten ?
Bijlagen
vr
(17 KiB) 91 keer gedownload
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
dannypje

dannypje schreef: ma 21 jan 2013, 15:18
Mss daarna nog een algoritme proberen in te bouwen dat checkt of bepaalde vakken overlappend gebruikt worden bij een combinatie van gewichten ?
Hierbij zou je dus kunnen verder werken met die 'waarheidstabel' waarbij je voor elk gewicht dat je moet vervoeren alle mogelijke combinaties die leiden tot het ene gewicht vergelijkt met alle mogelijke combinaties die leiden tot het andere gewicht. Bij 2 zulke combinaties mogen er geen overlappende 1-en voorkomen (dubbel gebruik van vak). Uiteraard moet je meerdere combinaties met elkaar vergelijken als er meer gewichten moeten vervoerd worden.

Maar dit lijkt me mss wel een stapje te ver om in excel uit te voeren, tenzij met macros.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
hoppie

Hallo dannypje,

Bedankt dat je me wil helpen.

Zo'n 'waarheidstabel' wordt waarschijnlijk even lang als mijn excel bestand.

Vakken mogen niet overlappend gebruikt worden.

Dit zou betekenen dat artikelen worden gemengd in het vak, Dit mag niet.

Mvgr,

Gerard

Mvgr,

Gerard
dannypje

hoppie schreef: ma 21 jan 2013, 16:06
Hallo dannypje,

Bedankt dat je me wil helpen.

Zo'n 'waarheidstabel' wordt waarschijnlijk even lang als mijn excel bestand.

Vakken mogen niet overlappend gebruikt worden.

Dit zou betekenen dat artikelen worden gemengd in het vak, Dit mag niet.

Mvgr,

Gerard

Mvgr,

Gerard
Gerard,

dit is een leuk probleempje. Die waarheidstabel wordt inderdaad zo'n 1000 lijnen lang. 1024 om precies te zijn. Daarom schreef ik een perl programmaatje om die te genereren.

Het programmaatje in bijlage genereert de waarheidstabel, met bijbehorende gewichten. Het aanvaardt tot 10 argument op de command line, die de gewichten zijn, en laat dan onderaan de mogelijke combinaties zien die aan die gewichten voldoen.

Het uitzoeken van de combinaties waar geen 1-en mekaar overlappen, dient nog manueel te gebeuren (dat is nog wel een hele kluif programmeerwerk). Hieronder het programmaatje en een paar resultaten (je moet helemaal naar onder scrollen om de combinaties te zien.

Ik gaf in "perl puz.pl 2000 9000 15000" voor result1.txt, en "perl puz.pl 17500 19500" result2.txt

Het perl programmaatje moest ik wel als .txt ipv. .pl opladen. Perl kan je vrij installeren. Zoek op activestate perl op het net.

grtz

Danny
Bijlagen
result2
(17.93 KiB) 83 keer gedownload
result1
(18.31 KiB) 84 keer gedownload
puz
(1.06 KiB) 75 keer gedownload
hoppie

dannypje schreef: ma 21 jan 2013, 17:17
Gerard,

dit is een leuk probleempje. Die waarheidstabel wordt inderdaad zo'n 1000 lijnen lang. 1024 om precies te zijn. Daarom schreef ik een perl programmaatje om die te genereren.

Het programmaatje in bijlage genereert de waarheidstabel, met bijbehorende gewichten. Het aanvaardt tot 10 argument op de command line, die de gewichten zijn, en laat dan onderaan de mogelijke combinaties zien die aan die gewichten voldoen.

Het uitzoeken van de combinaties waar geen 1-en mekaar overlappen, dient nog manueel te gebeuren (dat is nog wel een hele kluif programmeerwerk). Hieronder het programmaatje en een paar resultaten (je moet helemaal naar onder scrollen om de combinaties te zien.

Ik gaf in "perl puz.pl 2000 9000 15000" voor result1.txt, en "perl puz.pl 17500 19500" result2.txt

Het perl programmaatje moest ik wel als .txt ipv. .pl opladen. Perl kan je vrij installeren. Zoek op activestate perl op het net.

grtz

Danny
Hallo Danny,

Bedankt voor je moeite.

Deze waarheidstabel kan ik heel goed gebruiken.

Bedankt !

Mvgr,

Gerard

Terug naar “Wiskunde”