Ik heb twee korte vragen waar ik toch wat duidelijkheid over wil. Misschien kan iemand het me helder uitleggen.
1) Stel we hebben nu een ezel die aan een kar trekt, ik weet
\(F_{actie}=-F_{reactie}\)
, dus de kar trekt ook aan de ezel, ze staan echter niet stil want beidde krachten werken op andere voorwerpen. Dat begrijp ik en vind ik logisch, immers stel dat de ezel een straalmotor omgehangen kreeg zou het niet zo zijn dat de ring waarmee hij vast zit aan de kar niet breekt door de enorme kracht van de ezel, er moet dus ook wel een tegengestelde evengrote kracht werken op de kar (en dus op de ring). MAAR... er is wel een verschil in de reactiekracht en de actiekracht, want het systeem hij gaat maar een kant op, als het verder niet is aangegeven in de tekening (of de tekst) welke kracht de actie is en welke de reactie, kun je niet weten welke kant het systeem uit gaat, toch? Of mis ik iets?Dat was één, nu twee
2) Stel een significante massa staat op de aarde en zet zich af tegen deze, bij het afzetten krijgen zowel de massa als de aarde een bepaalde kinetische energie die gelijk is. Als door de gravitatiekrachten deze massa uiteindelijk op hun hoogste punt zijn gekomen vallen ze naar elkaar toe, als ze botsen verliezen ze allebei hun kinetische energie, die is dan 0. Ook geldt de wet van behoud van energie. MAAR... het is toch niet zo dat de energie die nodig is om te springen 2 keer zo groot is als de potentiële energie die de springen verkrijgt door te springen?
\(E_{pot}\neq 2mgh\)
Als iemand beidde punten zou kunnen uitleggen zou heel fijn zijn.Alvast heel erg bedankt,
Jori.