Stephaan, ik ben bang dat je jezelf tegenspreekt! Je zegt dat je voor en (lang) na het hele experiment een massaverschil zou kunnen meten tengevolge van de energie die verloren is gegaan doordat de vogels chemische energie vrijmaken en deze als warmte het systeem verlaat. Maar tevens zeg je in je post dat deze potentiele chemische energie geen massa heeft wanneer deze nog opgeslagen is. Hoe komen we dan aan dat massaverschil?
Dus, of je moet beweren dat er een massaverschil te meten zal zijn en dat dus opgeslagen chemische energie massa heeft (die daarna weg is gestraald naar de omgeving als warmte en dus niet meer meetelt), of je moet beweren dat er geen verschil in massa zal zijn en dat daarom chemische energie niet meetelt als je massa bepaalt.
Ik denk dus dat alle vormen van potentiele energie (d.v.z. energie die omgezet kan worden in bijvoorbeeld elektromagnetische straling) een (weliswaar kleine) massa hebben. Volgens deze zienswijze bezit een heet kopje water dus ook een marginaal hogere massa dan een kopje koud water (met hetzelfde aantal watermoleculen erin dus). In het geval van de temperatuur van een object kan je dit afleiden uit het feit dat de massa van een object toeneemt wanneer zijn kinetische energie toeneemt. Warme deeltjes bewegen sneller, en zijn dus marginaal massiever.
Hier een link waarin het terloops wordt genoemd (Goed, het is een regeringssite - maar toch!
):
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/phy9...99/phy99223.htm
"This relation between mass and energy was made most obvious
in the case of radioactivity, when one element changes into
another - the masses tend to be different, and the energy released
can be very large. The same applies to the nuclear fission and
fusion reactions, where the energy released can be determined directly
from the mass difference of the reactants. Now, this is actually
not really much different from the way in which the chemical energy
of molecules changes when molecules join and break up - there would
be an associated mass change as well. But the mass change for chemical
energy changes is so tiny that nobody had ever observed it, while
it is relatively easy to measure in the nuclear case." (ongeveer op de helft van de tekst)
Hier nog een link:
http://www.upscale.utoronto.ca/PVB/Harriso...MassEnergy.html
"It turns out that all forms of energy are reflected in the total mass of the body. So although we have justified E = mc2 in terms of the kinetic energy, mass-energy equivalence is quite a bit more general." (vlak voor paragraaf 4)
Hoewel het bij nucleaire splijtingsreacties vrij duidelijk is (de energie wordt vrijgemaakt uit een klein deel van de massa van de kerndeeltjes, die dan ook zijn veranderd na de reactie), moet ik je het antwoord schuldig blijven wanneer het gaat om chemische energie. Misschien nemen de electronen lagere energieconfiguraties in na (bijvoorbeeld) een verbrandingsreactie? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Heeft iemand daar een idee over?
[edit]: oh, ik geloof dat ik je post deels verkeerd heb gelezen. Negeer de eerste twee paragrafen van mijn epistel in dat geval.