Benm
Artikelen: 0

Re: onderlinge beinvloeding stroomdraden in meterkast

Ik kan het op de foto niet lezen, maar staat er een amperage op die hoofdschakelaar? Ik neem aan dat je daarmee het zwarte blokje met de draaiknop bedoelt, waarvan er 1 onder de 3 groepen zit, en nog eentje pal naast de aardlekschakelaar?
Victory through technology
marintha

blijft lastig hoofdschakelaar en aardlekschakelaars....ik denk dat de witte blokjes aardlekschakelaars zijn. daarvan zit er onder meer eentje onder de eerste drie groepen.

en de grote knop daaronder is m.i. de hoofdschakelaar.

de hoofdschakelaar ging dus uit ....op de aardlekschakelaars staat van alles, ik kan daarvan ook een foto van dichtbij maken.
marintha

eerste aardlekschakelaar onder groep 1,2,3 op foto 1

tweede en derde aardlekschakelaar onder de groepen waar geen problemen zijn volgens mij.
Bijlagen
tweede en derde
tweede en derde 508 keer bekeken
eerste
eerste 508 keer bekeken
Benm

Oh, het zijn allemaal aardlekschakelaars :)

Welke slaan er uit?
marintha

Hallo Benm, ik schreef al eerder: wat uitvalt is de hoofdschakelaar. Het betrof de eerste paar weken groep 2 die het niet meer deed, elke keer als ik het probeerde viel de hoofdschakelaar uit. Alle lampen en apparaten eraf, en weer hetzelfde..., en een paar maanden later gebeurde het plotseling weer en nu was groep 1 het probleem. Maar dus niet de aardlekschakelaar maar wel de hoofdschakelaar.

het is denk ik geen standaardprobleem van een aardlek, maar iets anders, vandaar dat mijn gedachten uitgingen naar inductie of andersoortige beïnvloeding van de draden in de meterkast. Ook kan het misschien de bedrading tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaar zijn? Of de hoofdschakelaar zelf die raar doet? Hoe kom je erachter?
klazon
Pluimdrager

marintha schreef: wo 06 feb 2013, 13:54
Of de hoofdschakelaar zelf die raar doet?
Een hoofdschakelaar die uitvalt doet inderdaad raar. Ik ben bang dat je nog steeds problemen hebt met de juiste termen. Een hoofdschakelaar is nl. een handbediende schakelaar, die kan niet vanzelf uitvallen.

Dus de grote vraag blijft: welk ding bedoel je nou precies?
marintha

om alle misverstanden uit te sluiten, ik noem het zoals ik het op deze foto heb bijgeschreven. Volgens mij zijn dat de juiste termen. laat me weten als ik ergens een foute term gebruik ;-)
Bijlagen
alles
alles 510 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Als die schakelaar uitvalt, gaat hij dan vanzelf horizontaal staan?

Zo ja, dan is het (oude) ding gewoon versleten en schiet terug.

Cúrieus!
klazon
Pluimdrager

Inderdaad, dat is de handschakelaar die ik bedoelde. Die hoort niet uit eigen beweging te schakelen.
Benm

Dat is inderdaad wel heel vreemd! Die aardlekschakelaars kunnen afschakelen door een lekstroom van 30 of 500 mA, afhankelijk van welke het is.

Maar is het nu werkelijk zo dat de knop die je hebt aangeduid als 'hoofdschakelaar' daadwerkelijk van plaats verspringt? Voor zover ik ze ooit gezien heb ga ik hier toch echt met Klazon mee: Dat is een schakelaar die je met de hand moet bedienen, zonder mechaniek om deze te verplaatsen in geval van kortsluiting, aardlek of wat dan ook.

Terug naar “Elektrotechniek”