Niekch
Artikelen: 0

Robot met 700W DC motoren

Beste,

Als eindwerk maak ik een robot die bestaat uit 2 motoren.

Een linkse en een rechtse motor ( die 700 watt moeten leveren).

Wanneer beide motoren gelijke snelheid voorwaarts draaien, rijd de robot vooruit,

Gelijke snelheid achteruit, en bij verschillende snelheden zal de robot kunnen draaien.

Ik heb dus een schakeling nodig waarmee ik de motoren zowel links als rechts kan doen draaien, en waarbij de snelheid regelbaar is.

Ik had gedacht om volgende motor te gebruiken omdat ik ook een vrij groot koppel nodig heb.http://www.alliedmotion.com/Products/Series.aspx?s=55

Ik ken niet heel veel van elektrischemachines, en motorsturingen, dus kan iemand me tips geven hoe ik dit best uitvoer?

Alvast bedankt
Michel Uphoff
Moderator

Re: Robot met 700W DC motoren

Je wilt nogal wat(t)..

700 Watt dat is bijna 1 pk per stuk. Dat wordt met de bijbehorende besturing en accu(s) een dure grap. En voor iemand met weinig ervaring met elektrotechniek toch wel heel erg lastig te maken.

Eerst maar eens wat vragen:

Heb je een maximaal budget?

Waarom dit hoge vermogen?

Wat moet de snelheid van die robot worden (je zit met dit vermogen namelijk op race-snelheden..)?

Moet de zaak op een (of meer) accu's werken?

Omschrijf eens wat beter wat de robot zou moeten gaan doen (behalve heel hard rijden), waarvoor je hem wilt gebruiken.
Niekch

Het is vooral de bedoeling dat de robot een hoog aanzetkoppel kan leveren.

Het zou nameljk een voorwaartse kracht van 1000N op de wielen moeten leveren/voorttrekken.

Het koppel aan de wielen zou +/- 20 Nm moeten zijn.

Het is dus niet nodig dat de robot zeer snel rijdt, maar max 5 km/h is meer dan genoeg.
Michel Uphoff
Moderator

Als het koppel aan de wielen 20 Nm moet zijn bij 5 km/u, dan is er maar 175 W vermogen nodig.

Waar haal je die 1000N kracht op de wielen vandaan, wordt er iets gesleept?

Moet die 5 km/uur soms in zeer korte tijd worden bereikt, en zo ja waarom?

Is er een budget?

Hoe wil je de bediening regelen, via een kabel en knoppen oid?

Als je wilt dat we hier zinnige antwoorden geven, dan is het wel handig als je de informatie verstrekt die daarvoor nodig is. Kortom, beschrijf nu eerst eens in detail wat je precies voor ogen hebt, anders wordt het niets.

Terug naar “Elektrotechniek”