Hallo,
Dit onderwerp ben ik nu een tijdje mee bezig, maar het is me nog steeds niet duidelijk. Laat me beginnen met uit te leggen hoe ik er over denk:
Een kracht is een waarneembaar iets, immers als ergens een kracht op werkt kan het bijvoorbeeld vervormen en als er een kracht op jou werkt voel je dat. Nou blijkt een kracht van een voorwerp op een ander voorwerp of te hangen van zijn versnelling en zijn massa: Newtons F = ma. Maar aan deze vergelijking zien we dat kracht dus geen fundamentele grootheid is, d.w.z. hij is uitrukbaard in andere grootheden zoals afstand, tijd en massa. Nu zeggen we dat het een kracht kost om een voorwerp te versnellen, maar dat vind ik een rare opmerking eigenlijk. Immers kracht is niets anders dan een massa in versnelling en is is dan logisch om te zeggen dat je een massa moet versnellen om hem te versnellen. Dus dat is het eerste waar ik mee zit.
Ten tweede zit ik met wat nou precies de definitie is van zware massa en trage massa. Massa is toch massa en een kracht die op die massa werkt heeft er verder toch niets mee te maken?
Alvast bedankt,
Groeten,
Jori.