Een sommetje waar ik al enige tijd over nadenk, maar niet achter de oplossing kom..
Er ontbreekt informatie om dit werkelijk uit te kunnen werken, ondermeer de lengte van beide touwen en de hoogte van de balk. Die hoogte heb ik even op nul gezet en op basis van jouw schetsje heb ik de touwlengte even gesteld op ongeveer 36 meter.
Als we er dus van uitgaan, dat de vorm van de hangende balk niet van belang is, en de balk dus gezien kan worden als een stijve, massaloze, dunne staaf met een verschuifbare massa, dan kan je drie kernsituaties schetsen waarbij er van uitgegaan wordt dat alles in statisch evenwicht is:
- touwEnBalk 853 keer bekeken
A: Het massamiddelpunt zit exact in het midden van de balk. Het krachtenspel is erg eenvoudig. Merk op dat het (verlengde) snijpunt van de touwen samenvalt met de loodlijn door het zwaartepunt (de onderbroken lijnen), we hebben het immers over een evenwichtsituatie.
B: Het massamiddelpunt zit geheel links op de staaf. De (massaloze) staaf en het rechtertouw zijn nu als het ware een touw van 69 meter lang. Ook hier gaat het snijpunt van beide touwen door de loodlijn van het zwaartepunt. (Natuurlijk kan je deze schets spiegelen voor een gewicht geheel rechts op de staaf.)
C: het massamiddelpunt zit ergens buiten het midden van de staaf. Omdat ook hier het verlengde snijpunt van de touwen de op loodlijn door het zwaartepunt moet liggen, kan je met wat proberen de juiste mix van hoeken en snijlijnen wel vinden.
Wat eenvoudig te construeren is, is uitgaan van een vaste hoek voor een van de touwen en van daaruit de andere touwhoek en het massamiddelpunt construeren. Maar andersom, beide touwhoeken vinden op basis van het massamiddelpunt op de balk blijkt veel lastiger.
Misschien is er hier iemand handig genoeg met praktische meetkunde dat er uitgaande van een massamiddelpunt ergens op de staaf een constructie van de bijbehorende touwhoeken mogelijk blijkt, maar ik betwijfel het.