RealOne
Artikelen: 0

Dansrollensysteem

Hallo,

Ik ben student mechanisch ontwerp en zit met een probleem waar ik niets op vind.

Ik ben bezig aan een verpakkingsmachine en moet hierbij de folie gecontroleerd afrollen, dus ik heb een 'dansrollensysteem' nodig.

Hiermee bedoel ik dat de folie op constante spanning moet gehouden worden door een op en neer bewegende rol.

Hiervoor bestaan verschillende elektrische opties mbv enkele sensoren en controllers.

Ik wil dit mechanisch oplossen als het kan.

Met een overbrenging van de bewegende rol naar een rem op de rol waar de folie op zit.

Ik zie het ongeveer als een kunststof blok die tegen de as (waar de folie opzit) drukt om zo de rol te remmen naargelang de positie van de bewegende rol.

Een afbeelding is om het principe even voor te stellen (zonder overbrenging of dergelijke).

Hopelijk kan iemand me helpen of nuttige informatie geven.

Alvast bedankt,

Jonas
Bijlagen
dancer-diagram-300x196
dancer-diagram-300x196 620 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Re: Dansrollensysteem

Als je de as van de rol gaat afremmen met een vaste waarde, dan zal de folie door het wijzigende koppel naarmate de diameter van het pak folie afneemt steeds strakker gaan staan. Die dansrol verandert daar niets aan.

Een extra rol met een vastbepaalde tegengestelde kracht (door wrijving bijvoorbeeld) zou dat probleem op kunnen lossen:
dancer-diagram-300x196
dancer-diagram-300x196 623 keer bekeken
RealOne

Michel, bedankt voor uw antwoord.

Om me even te verduidelijken:

Ik zou niet met een vaste waarde gaan werken om te remmen, ik zou deze waarde laten variëren afhankelijk van de positie van de dansrol.

Stel: een angedreven rol begint te draaien en de folie begint af te rollen. Dit zal ervoor zorgen dat de dansrol omhoog beweegt en dat de grote rol folie ook begint te draaien.

Als de folie voldoende afgerold is zal de aangedreven rol stoppen met draaien en zal de dansrol dus terug zakken.

Maar door het moment van de rol waar de folie opzit zal deze (rol van de folie) niet onmiddelijk stoppen en zal de folie dus nog even verderafrollen.

Dit wil ik vermijden door een mechanische rem op de rol waar de folie opzit te zetten die wanneer de dansrol meer en meer terug naar beneden komt de rol (waar de folie opzit) meer en meer afremt tot deze stil staat als de dansrol op zijn onderste punt is.

Mijn vraag is nu hoe ik dit moet aanpakken :)
Michel Uphoff
Moderator

ik zou deze waarde laten variëren afhankelijk van de positie van de dansrol.
Ah, op die manier..

Je zou een schakelaar of een sensor kunnen bevestigen die de dansrol in de gaten hout. Op het moment dat deze te laag komt, zou deze een rem oid kunnen activeren. Puur mechanisch oplossen lijkt mij wat lastig te dimensioneren, een nader te bepalen systeem van remschoen, hefboom en eventueel een trekveer zou mogelijk wel kunnen als de dansrol het gewicht heeft om voldoende remkracht op de folierol over te brengen.

Iets als dit:
dancer-diagram-300x196
dancer-diagram-300x196 629 keer bekeken
RealOne

Bedankt :)
RealOne

Ik heb onlangs dit filmpje ontdekt maar ik zit met een vraagje over iets, nu hoop ik dat iemand me hierover iets meer kan vertellen.

http://www.youtube.c...h?v=BgezgM3ByJU

Op 0:45 en 1:48 is er een oranje 'touwtje' te zien.

Nu snap ik de werking van het scharnierend systeem. Door de massa van dit scharnierend systeem wordt de folie naar omlaag getrokken. Als de folie doorgevoerd wordt kan de rol deze plotse versnelling niet aan en daarom beweegt het scharnierend systeem mee omhoog om zo te compenseren. Als de folie doorgevoerd is dan zakt het scharnierend systeem terug (door zijn massa) en rolt de grote rol folie af.

Nu is mijn vraag: dit oranje 'touwtje', is dit enkel ter begrenzing van het scharnierend systeem zodat het niet te diep omlaag kan gaan of heeft dit nog een andere functie ook?

Of is gans mijn opvatting over dit folie-afrolsysteem fout?

mvg

Terug naar “Klassieke mechanica”