Onlangs las ik tijdens het zoeken van literatuur voor eigen scriptie een onderzoek waarin de kracht gemeten werd wanneer bij een auto-ongeval het hoofd op het stuur terecht komt. Hierbij is ook gemeten bij welke kracht bot in het aangezicht breekt. In de meetopstelling werd een schedel in een verticale rail gemonteerd (op 7.6 meter hoogte) en werd deze laten vallen op een impactmeter.
In de meetresultaten bleek de kracht bij impact bij de verschillende metingen varieerde van 1500 tot 5000 Newton. De snelheden vlak voor de impact lagen tussen de 2 en 7 m/s.
Mijn vraag is nu: Hoe is het mogelijk dat een schedel van ongeveer 5 kilogram met een snelheid van 7 m/s een kracht bij impact van 5000 Newton kan veroorzaken?
Stel ik laat een object van 5 kg vallen en er is sprake van een vrije val (9,81 m/s2), dan zal het object toch maar een impact van 49,05 Newton veroorzaken?
F = m * a
F = 5 * 9,81
F = 49,05 N
Ik hoop dat iemand hier antwoord kan geven op mijn vraag aangezien ik duidelijk iets over het hoofd zie! Alvast bedankt voor uw tijd.