denniss
Artikelen: 0

Waar halen halfgeleiders hun signaal vandaan?

Goedemiddag,

Ik heb een beetje een filosofische vraag over de werking en aansturing van halfgeleidende schakelaars als thyristors en IGBT's, die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden in circuits die gelijkspanning uit accu's of UPS'en om te zetten in een regelbare wisselspanning. Ik heb, stel, alleen een UPS met een uitgangsspanning van 24VDC. Met behulp van IGBT's wil ik hier een wisselspanning van maken. Deze IGBT's zullen aangestuurd moeten worden met een soort wisselsignaal dat ze vertelt dat ze open/dicht gaan. Waar komt dit wisselsignaal vandaan als de UPS alleen een gelijkspanning kan leveren?
dannypje

Re: Waar halen halfgeleiders hun signaal vandaan?

Dit signaal kan gemaakt worden met een blokgolfgenerator. Dit is geen wisselspanningssignaal, maar gewoon een DC spanning die aan en uitgeschakeld wordt en die de IGBTs of thyristors aanstuurt op hun gate, dus je hebt hiervoor ook geen wisselspanning nodig om dat signaal te maken.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
denniss

Dank, maar hoe wordt die DC-spanning aan- en uitgeschakeld?
Michel Uphoff
Moderator

De kern van je vraag is, dat je niet ziet hoe een gelijkspanning in een wisselspanning kan worden omgezet, en vermoedt dat dat onmogelijk is. Vlees wordt immers ook geen vis.

Maar het is wel degelijk mogelijk. Als je een elektronische schakeling maakt die vanzelf trilt (een astabiele multivibrator heet zo'n ding in technische termen) krijg je vanzelf een wisselspanning gemaakt uit gelijkspanning. Ik weet niet of je iets van elektronika weet, maar hier zie je zo'n astabiele multivibrator ook wel een oscillator genoemd in werking: klik

De truc van deze schakeling is dat er twee kleine batterijtjes (condensatoren heten die dingen) geleidelijk opgeladen worden, en als ze opgeladen zijn staat er zoveel spanning op dat een schakelaar (een transistor) omklapt. Doordat die schakelaar omklapt, loopt het batterijtje leeg, en begint het spel van voren af aan. Voor een uitgebreider beschrijving van het principe kan je hier terecht..
denniss

Hartelijk dank! Ik geloofde zeker wel dat DC omgezet kan worden naar AC, maar ik heb het verhaal steeds pas vanaf de transistoren uitgelegd gekregen, en miste in mijn belevingswereld dus deze eerste stap. Nogmaals bedankt, nu klopt m'n puzzel eindelijk.

Terug naar “Elektrotechniek”