Puzzel Puzzels
Lotte91
Artikelen: 0

KVE/ml telling

Ik doe een onderzoek in een microbiologisch laboratorium en ik volg een protocol van de fabrikant waarbij ik bacterie suspensies moet maken en verdunningen die ik moet uitplaten.

Het begint met 0,5 McFarland suspensie van de bacterie. Dit staat ongeveer gelijk aan 10^8 KVE/ml. Daar maak ik een verdunning van, die 10^6 wordt.

Van die oplossing van 0,5 McF moet ik 100 ul uithalen en suspenderen in 9,9 ml fysiologisch zout. Daaruit haal ik weer 100 ul en suspendeer dit weer in 9,9 ml fysiologisch zout. Hierdoor ontstaat een suspensie van 10^4 KVE/ml. Dan als laatste verdunning haal ik uit de vorige suspensie 250 ul en suspendeer dit in 9,75 ml fysiologisch zout. Dit zou resulteren in een suspensie van 250 KVE/ml.

Nu plaat ik telkens 100 ul van 2 suspensies uit. Buis 2 (10^4 KVE/ml) en buis 3 (250 KVE/ml). Deze suspensie verdeel ik over de plaat d.m.v. een verdeelspatel.

Na incubatie wil ik de kolonies tellen maar telkens heb ik op de plaat met de verdunning uit buis 2 wel veel kolonies (>1000) maar de plaat waar ik buis 3 heb uitgeplaat zitten of 1 of 2 kolonies of helemaal geen kolonies! Ik doe het zelfs in duplo, maar telkens hetzelfde resultaat.

Terwijl volgens het protocol er dus 25 kolonies te tellen moeten zijn omdat ik 100 ul heb opgebracht van 250 KVE/ml.

Het doel is bereikt als er concentraties te tellen zijn van 30-300 KVE/ml. Maar ik zit dus nog zelfs onder deze minimale grens!

Weet iemand hoe dit kan? Ik snap dat het een levendtelling is, dus misschien zijn de bacteriën dood gegaan?

Hoe zou ik het anders aan kunnen pakken?

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Immunologie en microbiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!