filiep72 schreef: ↑do 21 mar 2013, 19:56
Amai, tis weer niet gemakkelijk hé.
Filiep, ik denk dat je dat wel mag zeggen
Waar jij in feite naar op zoek bent is de oplossing van een sudoku puzzel, maar dit keer niet met cijfers 1 tot 9, maar met cijfers 1 tot 10.
Daarvan zijn er - net zoals bij een 9 cijferige sudoku - heel veel, die voldoen aan het feit dat in elke rij en in elke kolom elk cijfer maar 1 keer mag voorkomen. (Rambo maakt een verwijzing naar magische vierkanten, maar in magische vierkanten gebruik je alle cijfers van 1 tot ...).
Nu het (bijkomend) probleem hier is dat jij als voorwaarde nog stelt dat iedereen naast iedereen moet gezeten hebben, dus het is zaak om allereerst de oplossingen van die 10x10 sudoku te gaan vinden (startend van een volledig lege sudoku, dus niet met al een aantal cijfers ingevuld, hoewel je er al een paar zou kunnen plaatsen denk ik), maar dan ook nog eens uit al die mogelijkheden _dat_ vierkant te gaan zoeken waarin in elke rij telkens een andere buur zit naast een gegeven getal.
Volgens mij kan dit aanleiding geven tot een computerprogramma waar je PC onder gaat zuchten en steunen
Een uitdaging is het wel, en ik ga er ook eens proberen naar te kijken als ik tijd vind in het weekend. Wie weet bestaat er een algorithme om dit op te lossen, maar dat ken ik dan niet.
Een collega maakte me ooit wel het algorithme duidelijk om de paren van tenniswedstrijden samen te stellen (21 spelers, 21 speeldagen, elke speler heeft 1 rustdag en moet verder tegen elke speler gespeeld hebben, dat kan je doen door de spelers aan een tafel te zetten met aan weerszijden 10 stoelen, en 1 op de kop. De persoon die op de kop zit heeft rustdag, je houdt 1 persoon vast op de stoel op de linker hoek, en verder schuiven alle spelers elke dag 1 stoel op, maar die op de hoek slaan ze natuurlijk over want daar zit al iemand). Maar met dat algorithme kom je er hier niet denk ik.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.