Beste,
ik doe onderzoek naar inblaasplafonds in OK's. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een laminaire downflow. Deze wordt gerealiseerd door lucht met een bepaalde snelheid en een bepaalde temperatuur de ruimte in te blazen. De temperatuur zorgt voor dichtheidsverschillen waardoor de koude (ingeblazen) lucht a.h.w. naar beneden valt. De snelheid van de ingeblazen lucht oefent tevens een kracht uit op de opstijgende warme lucht. Verder belemmert de apparatuur die in deze luchtstroom staat de downflow en heeft ze een een hoge warmteproductie die beiden van invloed zijn op deze laminaire stroom.
Een en ander zorgt voor een complex stromingsmodel, waaraan gerekend kan worden met CFD-modellen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van navier-stokes vergelijkingen. Deze zijn me echter veel te ingewikkeld.
Ik ben op zoek naar een "wet", formule of getal dat een verband kan leggen tussen de (opwaartse) kracht ten gevolge van de dichtheidsverschillen en de (neerwaartse) kracht ten gevolge van de inblaassnelheid.
Kan iemand me hierbij helpen? Alvast bedankt!
Jitske