Het lijkt me een zeer goed project, al heb ik wel een paar bedenkingen. Als je naar scholen gaat, wat toon je hen dan? Misschien keek ik slecht maar ik zag nergens een presentatie ofzo. Ik vraag dit vooral omdat ik mij afvraag: spreekt voor 13-jarigen iets als de milleniumproblemen effectief aan (want dat gebruik je toch om uitdagingen binnen wiskunde te tonen lijkt me)? Ten eerste kunnen ze de formulering van die problemen niet begrijpen, laat staan het nut ervan. Het enige wat ik mij zo meteen kan voorstellen is dat het "surreële" hen aanspreekt.
Ook merkte ik op je blog dat je hen wou tonen wat je met wiskunde kunt doen. Het voorbeeld van de camera's vind ik goed, maar het voorbeeld van de architect al heel wat minder. Ik vind het moeilijker om exact te zeggen wat ik er minder aan vind, maar in mijn ogen is dat niet waar wiskunde nu nog om draait. De meeste zaken zal een architect zich zelfs niet meer (actief) mee bezig houden; al zijn ze er wel natuurlijk. Er zijn veel actuelere zaken te vinden die ook veel dichter bij hun leefwereld staan. Bijvoorbeeld cryptografie, of priemgetallen in het algemeen (al zeg je daar al iets over maar niet over het nut van die priemgetallen). Toepassingen in de bankwereld, (internet)beveleiging, identiteitskaart, etc, laat je onbelicht.
Tot slot nog wat topics waar je volgens mij wel iets mee moet kunnen:
- priemgetallen (cryptografie e.d.)
- Banach-Tarski paradox; is volgens mij ook iets dat tot de verbeelding moet spreken
- je hebt Perelman besproken. Maar een hedendaags persoon die ook de moeite waard is: Wiles. Bovendien is het iets veel beter begrijpbaar wat hij heeft bewezen en heeft het een mooi verhaal. Hier zal vooral het ogenschijnlijk eenvoudige maar eigenlijk ongelooflijk moeilijke om te bewijzen aanspreken
- topologie is ook een zeer toegankelijk topic. Bijv Brouwer heeft zeer "leuke" stellingen bewezen; met als leukste misschien nog wel het hairy ball theorem.
- ander leuk topologie-onderwerp: borsuk-ulam; in zijn algemeenheid abstract, maar je kunt het voor een specifiek geval formuleren als "op aarde zijn er steeds antipodale punten met dezelfde temperatuur én druk".
- ...
Dat is wat ik zo meteen kan bedenken.