Wouter_Masselink schreef:Aangezien de kracht op een bepaald object wordt bepaald door de massa en de snelheid van deze massa, mag je aannemen dat de kracht die de wind uitoefend dus 2x zo groot word. De kracht op de omgeving is dus 2x zo groot wanneer de snelheid ook 2x zo groot wordt.
De windkracht gaat maar tot windkracht 12 (beaufort schaal). de windkracht is dus ook niet met 2 (of 4) te vermenigvuldigen aangezien het hier geen gelijke verdeling betrefd van kracht maar een verdeling van de uitwerking van de wind.
Sir Francis Beaufort, commandant van het fregat Woolwich van 44 stukken, werkte in 1805 een schaalverdeling uit, waarbij hij uitging van de invloed van de windkracht op het schip. Hij maakte een indeling in 13 windsterkten, gebaseerd op de zeilvoering van een fregatschip. Zijn schaal was gebaseerd op windkracht, niet op windsnelheid, hij keek naar het gedrag van zijn schip, niet naar de wind zelf.
bron
Een vraagje over de Beaufortschaal. De Bfts gaat tot 12, dat is een orkaan met windsnelheden >117km/u. Maar in Amerika heb je winden met snelheden van 240km/u en meer. Nu vraag ik mij af, stel dat in Nederland nu een storm komt met een wind van 200km/u (niet te hopen natuurlijk!) hoeveel is dat dan op de Bft-schaal? Of heet dat ook gewoon windkracht 12? Want wat ik mij afvraag dat bij 240km/u de windkracht 2 keer zo groot is als bij 12 bft, kom ik dan uit op 2 x 12 = 24Bft. Dus theoreties loopt de Bft-schaal dus verder door dan 12 en zou in principe ook 20Bft kunnen, of zie ik dat verkeerd??
Trouwens bij een 2 keer grotere snelheid van de wind neemt de resulterende kracht op een object (bijv. een auto) met 2^2 toe, dus met 4 keer en niet 2 keer. En het motorvermogen moet zelfs 8 keer zo groot zijn.
Zie Fw=1/2 x Cw x A x rho x (v^2)
en Pw=1/2 x Cw x A x rho x(v^3)