Fysisch gesproken is er sprake van een "Stoot":
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoot_(natuurkunde)
Als je naar de bijhorende formules kijkt zie je dat de verandering van de impuls (massa maal snelheidsverandering) gelijk is aan de integraal van de uitgeoefende kracht over de tijd.
Als je de snelheid "ombuigt" in plaats van alleen te "stoppen" is de vectoriële verandering van de snelheid mogelijk alleen maar groter. Dat zal dus niet helpen om de kracht kleiner te maken. Wat je moet proberen is de snelheidsverandering te minimaliseren, en de tijd voor het stoppen te maximaliseren.
Je kunt het best de valsnelheid ontleden in een horizontaal stuk en een verticaal stuk. De
verticale snelheid moet naar nul, daarvoor is een verticale kracht nodig, die je moet proberen over een zo lang mogelijke tijd uit te smeren. Gedurende die stoot ben je dus steeds langzamer "onderweg naar de grond". De
horizontale snelheid mag gewoon gelijk blijven. Een horizontale kracht bij zo'n val is heel onnatuurlijk, en door de horizontale snelheid niet te veranderen bij het neerkomen verminder je de snelheidsverandering en verminder je daardoor de kracht die je lichaam moet weerstaan.
De combinatie van verticaal stoppen en horizontaal langer doorbewegen zou best een judorol kunnen zijn...