Beste forumleden,
Voor in de vrije tijd naast mijn studie ben ik een project begonnen om een elektrische sportboot te ontwerpen. Mocht dit succesvol slagen en de kosten niet al te hoog worden, dan zit ik er ook aan te denken om de boot daadwerkelijk te realiseren.
Wat ik eerst duidelijk wil hebben is hoe ik bereken welke elektromotor, met een bepaald wattage en koppel, ik nodig heb voor een bepaalde topsnelheid en acceleratie.
Ik volg de opleiding mechatronica op het HBO, dus om dit te doen voor een auto of machine of dergelijks is geen probleem, maar hoe ik dit voor een boot moet bereken kan ik zo snel niet zeggen. Je zit nu natuurlijk met een schroef (propeller), waterweerstand, stuwkracht en al dat soort begrippen.
Wat de boot ongeveer moet gaan wegen of dergelijks weet ik nog niet. Dat het een kleine boot wordt ( circa 3 meter) en dat ik hem zo licht mogelijk ga construeren staat wel vast. De topsnelheid wil ik indien mogelijk rond de 80 km/h laten uitkomen. Qua acceleratie heb ik nog geen doel opgesteld
Mij gaat het nu vooral om de theoretische kant van het verhaal.
Kan iemand mij hiermee helpen? (formules bv.)
Met vriendelijke groet,
Berry