BVM
Artikelen: 0

Re: Project Elektrische sportboot

Ik ga mezelf nu wat meer richten op een top van 50 km/h en een motor van 25 a 30 kW aangezien dit ook mogelijk is met gewone sportboten.

Maar jongens, weet een van jullie dan hoe ik de kracht uitreken die nodig is voor de voortstuwing?

Uitgaande van de forumule "p=Fv" zou je zeggen dat je bij 50 km/h en 30 kW een kracht zou moeten hebben van rond de 2500 Newton. Een heel verschil met de 200 Newton in mijn vorige berekening.

De propeller is hier natuurlijk wel heel belangrijk bij, maar hoe ik hier aan moet rekenen???
Michel Uphoff
Moderator

Dit Wikipedia artikel zet je misschien op het juiste spoor.
BVM

Bedankt Michel, ik heb even snel gekeken en hier kan ik denk wel even mee verder.

Afbeelding

Bovenstaande forumule (die ik er even snel tussen uit heb gehaald) gaat echter wel alleen over de schroef, wat die kan leveren aan stuwkracht.

Ik moet dus nog even kijken hoe ik bereken hoeveel stuwkracht ik daadwerkelijk nodig heb.

Maar qua schroef keuze zal deze goed van pas komen
In physics I trust

Ik heb een Elsevier cursus die wat meer in de diepte gaat. Voor persoonlijke doeleinden kan ik per PB met je afspreken, maar ik ga hem niet publiek op het forum plaatsen, dat is mogelijk in strijd met het idee van auteursrechten.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
BVM

Weet een van jullie trouwens waar je de zwaardere (10,15, 20, 30 kW) elektromotoren (liefst PMDC) kunt verkrijgen?

Ik kan namelijk geen één leverancier vinden. Waarschijnlijk omdat deze motoren meer in de professionele industrie wordt gebruikt en nauwelijks particulier.
Michel Uphoff
Moderator

Je bedoelt een Nederlandse leverancier?

In het buitenland zijn ze eenvoudig te vinden. klik
BVM

Nee niet perse Nederlandse. alibaba.com was bij mij overigens ook bekend. Ik zocht meer richting echte leveranciers, waar je dan ook bepaalde grafieken en kromme`s vandaan kon halen.

Mijn oog is trouwens ook gevallen op "Warp" motoren. Die kwam ik gister avond toevallig tegen. Dit lijken mij ook wel goede motoren.

Overigens is dit ook wel ongeveer wat ik zoek:

http://www.alibaba.com/product-gs/455690067/10KW_48_120V_electric_car_motor.html

In dit geval voor een auto, maar voor een sportboot ook wel te gebruiken, alles erop en eraan, alleen dan nog een zwaardere motor.
BVM

Als je nu bv. een warp 9 motor pakt, dan kun je uit het schema halen op de site dat je er 72V op kunt zetten en 500 A, wat resulteert in 36 kW.

Is het ook mogelijk om er meer volt op te zetten voor een hoger vermogen?
Michel Uphoff
Moderator

Waar kan je de specs voor die "warp 9" motor vinden? Heb je een link?
Benm

Ik vermoed dat dit de grens is waarbij de motor zal oververhitten en stuk draait.
Victory through technology
Michel Uphoff
Moderator

Vreemde site..

Nergens een goed overzicht van maximale stroomsterkte, spanning, temperatuur, vermogen per motortype.

Dit is wat ik uit diverse pdf's bij elkaar heb geharkt:

Our motors like to spin 2000-4000 RPMs. We like to recommend safe speed ranges from 1500- 2500 RPM, even though we know some of our WarP Motors are peaked around 5,000 RPM for small intervals of time.

Generally speaking you should consider a voltage between 120 and 156 volts to the motor armature. Motors should never see more than 170 volts to the armature.

The 9” motors are actually rated at 450 Amps for 5 minutes, 225 Amps for 1 hour, and 190 Amps continuous duty. The 11” motors are rated at 500 Amps for 5 minutes, 250 Amps for 1 hour, and 200 Amps continuous. We believe these are conservative ratings.

With no load and high voltage these motors can spin to excess RPMs EXTREMELY quickly! The motors should ONLY be spun at no load with a maximum of 12 volts. The bearings are rated to ~14,000 RPMs, however we do not recommend running these motors beyond 5500 RPMS (7800 RPM for the 7” motors).
BVM

Het is inderdaad een site met vage uitleg en specificaties.

Ik zal me eerst even bezig houden met de berekeningen van de waterweerstanden bij diverse snelheden. Hierna zal ik nog is beter kijken naar de beschikbare motoren.

Terug naar “Elektrotechniek”