Galoeh schreef: ↑zo 12 mei 2013, 01:11
Daarmee bedoel ik, wat kan ik dit jaar het best doen om de kans dat ik volgend jaar geneeskunde mag studeren te vergroten?
Decentrale selectie
Je geeft aan dat je niet door de decentrale selectie bent gekomen, omdat je CV (vergeleken met diegene die wel door zijn) er niet uit springt. Hoe komt dat? Wat voor werkervaring, die relevant kan zijn voor een geneeskundestudent, heb je juist wel of niet opgedaan? Mocht hier wat te verbeteren zijn: gebruik komend jaar om ervaring op te doen in de zorg!
Denk aan een vakantiebaantje in de zomer in een ziekenhuis, of vrijwilligerswerk het komende jaar. Dit hoeven echt geen dure projecten in het buitenland te zijn, het gaat erom dat je kunt laten zien dat je door je ervaring (zeker) weet dat geneeskunde iets voor jou is. Contacten met mensen leggen, ziekenhuisomgeving etc.
Toelatingsexamens België
Maar...als je het dit jaar nog voor elkaar wilt krijgen, zou ik het advies van Drieske opvolgen. Toelatingsexamens in België worden op twee tijdstippen in de zomer gehouden en je mag beide keren meedoen, elk jaar weer. Dan moet je natuurlijk wel naar België willen en tijd besteden aan oefenen, want deze toelatingsexamens zijn niet bepaald gemakkelijk. Vooral Nederlanders moeten vaak wennen aan de vraagstellingen, het niet mogen gebruiken van Binas etc. Het oefenen zelf is heel gemakkelijk: op Wetenschapsforum hebben we namelijk een heel mooi assortiment aan uitgewerkte toelatingsexamenopgaven! Zie
hier. Vragen kun je uiteraard ook op het forum stellen.
Andere studie
Denk er aan dat je ook nog nageplaatst kunt worden voor geneeskunde, meestal kun je een aardige inschatting maken als je je lotingsnummer hebt ontvangen van het DUO (ergens in juni). Maar schrijf je toch in voor een niet-lotingsstudie als je niet door de toelatingsexamens in België bent gekomen. Als je namelijk een propedeuse hebt behaald, kun je laten zien dat je een werkende student bent en dat je er blijkbaar moeite in hebt gestoken je P binnen te halen. Aan wat voor studies moet je dan denken:
- Psychologie (Loting)
- Biomedische wetenschappen (Loting)
- Technische geneeskunde (Loting)
- Gezondheidswetenschappen
- Gezondheid en Leven
- European Public Health (Engels-talig)
- Biologie
- Farmacie
- Bewegingswetenschappen
- Medische natuurwetenschappen
Je wilt natuurlijk wel je P halen, dus kies wel een alternatieve studie waarvan je denkt dat het enigszins bij je past en je het aankan. Farmacie is bijvoorbeeld een studie met heel veel contacturen waar de meeste mensen hard voor moeten werken. Heb je dan nog wel tijd om aan je CV te werken, zodat je kans op de decentrale selectie ook vergroot wordt?
De meeste kans maak je dus door keihard te oefenen voor de toelatingsexamens in België en als dat helaas geen vruchten afwerpt, je propedeuse halen bij een andere studie en iets nuttigs op je CV kunnen zetten.
Hopelijk kun je hier wat mee!