Anonymous
Artikelen: 0

Re: Zwart gat en licht.

In je fantasie, een zwart gat heeft geen massa, zelfs de massa kan niet ontsnappen aan de dichtheid die jij beschrijft.
richel_richel

maar materie kan toch niet verdwijnen? tenminste. tot nu toe ben ik daar niet van op de hoogte. het moet dan toch een enorme masieve bal van mateire worden?

even andere vraag. hoe zijn zwarte gaten precies ontdekt. Als ze zo ontzettend klein zijn enzo.

@birgitte, :shock: ik reageer hier wel hoor dus volgende keer hoef je je antwoord ook niet naar me te mailen. en doe je dat wel, zet er dan een onderwerp bij ofzo dan weet ik ook wat je bedoeld en waar het over gaat. :wink:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
CloudedHeaven

'k heb gister eens gekeken over zwarte gaten e.d., maar er zijn toch afwijkingen in wat ik gevonden heb waardoor ik vragen heb. 'k stel ze hier.

Hoe hoger de dichtheid van een object des te grotere aantrekkingskracht deze produceert?

Dus stel 'k heb net zo'n hoge dichtheid als een zwart gat betekend dat automatisch dat de wereld naar mij toe getrokken word?

Nu het volgende, een planeet wordt aan getrokken en vervolgens wordt deze opgegeten door het gat, straling komt vrij. 'k neem aan dat dit is van de molekulen of atomen is die uit elkaar gereten worden waar door de kleine kracht die voor straling zorgt vrijkomt?

Dat betekent dus dat de atomen "per stuk" naar het gat gaan, de dichtheid wordt groter?

Waardoor de aantrekkingskracht groter wordt?

Is dat zeker dat de afmeting nul is?

Nog iets waar 'k aan twijfel, donkere energie - 1 kubike cm in eens en

heel veel verdampt, sterren stelsel ?
Louis

Hallo,
Hoe hoger de dichtheid van een object des te grotere aantrekkingskracht deze produceert?
Klopt.
Dus stel 'k heb net zo'n hoge dichtheid als een zwart gat betekend dat automatisch dat de wereld naar mij toe getrokken word?
Ja, en met de aarde waarschijnlijk het hele zonnestelsel.
Nu het volgende, een planeet wordt aan getrokken en vervolgens wordt deze opgegeten door het gat, straling komt vrij. 'k neem aan dat dit is van de molekulen of atomen is die uit elkaar gereten worden waar door de kleine kracht die voor straling zorgt vrijkomt?
Volgens mij is het zo, dat binnen de Schwarzschild straal spontaan deeltje-antideeltje paren ontstaan. Als nu zo'n deeltje precies op de swarzschild-straal onstaat,word een van de twee het zwarte gat ingertrokken, en de andere vliegt het helaal in, en word door ons vanaf de aarde waargenomen als hawkings-straling. Of deze deeltje-anitdeeltje paren ook onstaan uit de "overblijfselen" van de zojuist verorberde planeet weet ik eigenlijk niet :shock:
Dat betekent dus dat de atomen "per stuk" naar het gat gaan, de dichtheid wordt groter?  

Waardoor de aantrekkingskracht groter wordt?
De aantrekkings word inderdaad groter.
Is dat zeker dat de afmeting nul is?
Ook dat is zo goed als zeker. de afmeting is oneindig klein (ofwel 0) en de dichtheid oneindig groot.

Ik ben nog een "zwarte-gat-n00b", dus verbeter me als ik fout zit :?:

Grtz, Louis
Beautiful Nightmare

Even los van dat zwarte gat... dichtheid heeft geen invloed op de zwaartekracht. Massa wel. Als je dezelfde dichtheid als een zwart gat zou hebben, zou je gewoon heel, heel erg klein worden. Niemand zou zien hoe je een gaatje zou boren in de vloer en weg zou vallen naar het middelpunt der aarde, in een steeds kleiner wordende spiraal.

Gelukkig kan het niet. De massa van de mens is nu eenmaal niet genoeg om in te storten onder het eigen gewicht en een herschikking van deeltjes te ondergaan. Maar troost je: de kans is toch vrij groot dat de atomen waar je uit bestaat, in ieder geval ooit in een supernova hebben gezeten.

Toch nog even wat over dat zwarte gat: Cloudedheaven vraagt wat over het groter worden van een zwart gat, en Louis antwoordt met het enige proces dat zo'n zwart gat weer kleiner maakt. Lijkt mij toch dat dat niet geheel klopt. :wink: Maar grof gezegd komen er bij het opslurpen van sterren door zwarte gaten straling vrij vanwege de enorme temperaturen die erbij gepaard gaan.

Hawking-straling zou dat zwarte gat dan weer verkleinen... voor een beetje zwart gat geldt dan toch al gauw een tijdspanne die die van het universum overtreft, dus erg veel verdamping zal er niet plaatsvinden, en veel straling zal er niet bij ontstaan.

Terug naar “Ruimtefysica”