RoelJ
Artikelen: 0

Seriemotor

Hallo,

Als oefening op school hebben we een aantal vraagstukken opgekregen, waaronder de volgende vraag:

Bereken de opgenomen stroom bij een seriemotor van 50kW die op een spanning van 500V is aangesloten en waarbij de wrijving- en ijzerverliezen 2% zijn van het toegevoerde vermogen. De inwendige weerstand (anker- en veldwikkeling) bedraagt 0,3Ω.

Het antwoord is wel gegeven en is 109,36A

Wie zou mij hierbij kunnen helpen met het uitwerken?
klazon
Pluimdrager

Re: Seriemotor

Heb je zelf al een idee?

Deze vraag hoort eigenlijk in de rubriek Huiswerk thuis, en daar wordt je geacht eerst zelf iets te bedenken.
RoelJ

Okee dan is het topic misplaatst, excuses daarvoor.

In ieder geval lijkt het me mogelijk de opgenomen stroom te bepalen zodra je het opgenomen vermogen weet, maar hiervoor is het rendement nodig en die is op dit moment onbekend.

Het berekenen van het rendement hiervan is de volgende vraag, die is me wel gelukt dmv het invullen van de opgenomen stroom in de formule n=Pmotor/(U*Iopgenomen)*100% oftewel n=50.000/(500*109,36)*100%=91,44%

Een andere aanpak zou kunnen zijn dat je eerst het toegevoerde vermogen bepaalt (ik weet niet hoe dat in dit geval moet), de 2% verliezen eraf haalt en vervolgens de opgenomen stroom berekend?
klazon
Pluimdrager

Laten we de toegevoerde stroom eens I noemen.

Wat is het verband tussen I en die 2% wrijvings- en ijzerverliezen?

Wat doet I met de inwendige weerstand van 0,3 Ω?

Probeer deze verbanden eens in een formule te schrijven.

Terug naar “Elektrotechniek”