In iedere harmonica-vouw zit een aluminium buis. Hierdoor kan het doek nooit in een punt voorgetrokken worden
Dat is nogal cruciaal, daarom vroeg ik er naar.
Je zou zo iets kunnen maken, zie schetsje.
- schetsje2 765 keer bekeken
In plaats van een touw kan je een kunststof ketting gebruiken (altijd in weer en wind) met bijbehorende kunststof kettingwielen.
- ketting 766 keer bekeken
Het kettingwiel onder het afdak waar ook de motor zou moeten komen, kan je beter niet direct aan de motor bevestigen, want er komt mogelijk nogal wat kracht op. In het schetsje heb ik een losse as tussen twee lagerblokken genomen waarop het krachtvoerende kettingwiel komt. (overigens kan je voor het andere kettingwiel precies hetzelfde gebruiken. Via een pen in de motoras en twee gleuven in de losse as breng je dan de kracht over zonder dat er zijdelings aan de motoras getrokken wordt, waar de lagers waarschijnlijk slecht tegen kunnen.
Pas als de diameter van de tandwielen en de trekkracht precies bekend is kan een bijpassende motor gezocht worden.
Maar laten we even aannemen dat de tandwielen 10 cm werkende diameter hebben, en dat de kracht nooit boven de 20 kg zal komen dan kunnen we het volgende schatten:
1 minuut voor in- of uitrollen over 5 meter = ongeveer 16 rpm bij een tandwielomtrek van 31 cm.
Koppel ongeveer 10 Nm (= op 0,05m van het hart dus ongeveer 200 N), genoeg voor een 'trekkracht' van 20 kg.
Zulk soort omkeerbare motoren zijn te koop, bijvoorbeeld
hier , nummer r139. Ook Conrad zal wel een geschikt type verkopen,
www.conrad.nl .
Maar je zal aan het vinden van de juiste ketting (10 meter), de bijbehorende kettingwielen, de lagerblokken, de voeding (12 of 24 volt) de behuizing van de motor en de bevestiging van de kettingwielen aan de as nog een hele klus krijgen.
Verder moet je nadenken hoe je het in- en uittrekken wilt stoppen. Op het oog? Wat als je te laat ziet dat de zaak helemaal in of uitgerold is? Als je risico op beschadiging wilt uitsluiten zal je ook stop- of omkeerschakelaars moeten gaan gebruiken.
Het is eigenlijk beter om twee kettingen, aan weerszijden een te gebruiken om scheeftrekken uit te sluiten. Dan heb je een heel lange krachtvoerende as nodig, en dat maakt de constructie er bepaald niet simpeler op.