Opmerking moderator
afgesplitst van:
http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/108209-mechanicakracht-die-nodig-is-om-de-katrol-in-evenwicht-te-houden/
http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/108209-mechanicakracht-die-nodig-is-om-de-katrol-in-evenwicht-te-houden/
Beste, dat je de richting van de trekkracht op een katrol straffeloos kan veranderen is een fout.Als we de wrijving van de katrol verwaarlozen is het krachtverlies bij 0 en 180 ° = 0 bij 90° maximaal.Jan van de Velde schreef: ↑vr 05 jun 2009, 22:18
De eerste en minst ernstige fout zit erin dat je tegenover de hoek van 15° die je correct afleidt een rechte hoek gaat tekenen om zo met goniometrie te kunnen werken. (zie lila in tekening)
Dat is echter niet terecht. De paralellogrammethode laat je zien waarom (zie blauwe stippellijnen)
[attachment=3650:nostaru2.png]
Ernstigere fout: als je dát oplost ben je al klaar. Nóg eens ergens een cosinus op loslaten, en dan twee krachten van elkaar af gaan trekken??? geen idee wat er in je hoofd rondspookt.
[attachment=3651:nostaru.png]
De grootte van de blauwe vector is wat je zoekt. Niet meer en niet minder. De richting van P zelf is totaal van geen belang, want over een katrol kun je de richting van je kracht straffeloos veranderen.