JeffW schreef: ↑zo 09 jun 2013, 22:42
Volgens mij kunnen filosofie en wetenschap niet los van elkaar worden gezien. Wetenschappelijke doorbraken volgen op een gedachtevorming. Naar mijn idee is deze gedachtevorming filosofisch van aard. Zonder filosofie dus geen wetenschap en zonder wetenschap verwordt filosofie tot oeverloos gefantaseer.
Als ik bovenstaande analyseer, dan zie ik twee stellingen. De eerste wordt onderbouwd met een eigen mening, en bij de tweede ontbreekt de onderbouwing in zijn geheel. Dat kan beter.
Overigens wordt in dit topic wetenschap volgens mij verward met kwantificeerbaar en bewijsbaar. Wetenschap is een kwalificatie van een methode: navolgbaar, reproduceerbaar, etc. Vanuit dit oogpunt is filosofie dus niet per definitie onwetenschappelijk.
Je vergeet de belangrijkste: falsificeerbaar. En dat maakt precies het verschil - zonder overigens alle wetenschappelijke vakgebieden enerzijds en alle filosofische stromingen anderzijds op een hoop te willen gooien. Binnen de wetenschap staat toetsbaarheid (van een bewering) centraal, binnen de filosofie staat de redenering (waarmee een bewering tot stand komt) centraal.
Zowel binnen de filosofie als binnen de wetenschap neemt nadenken een belangrijke plaats in, en in beide gevallen is dat nadenken niet "een beetje vrijblijvend de fantasie loslaten". Beide vakgebieden kennen een bepaalde structuur: men werkt binnen bepaalde kaders en volgens bepaalde methodes. Maar dat er een dergelijke overeenkomst is maakt nog niet dat beide hetzelfde zijn, en ook niet dat beide complementair zijn of wel of niet zonder elkaar kunnen.
Wetenschap en filosofie zijn twee verschillende vakgebieden, met elk hun eigen karakteristieken en beide met hun eigen waarde voor de samenleving.