willem156
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 21:10

Valideren simpele impuls/botsing berekening

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een stoot/impuls berekening. Ik ben bezig met een constructie die een klap moet kunnen opvangen.

Het lijkt op de situatie van een auto die op een muur knalt. De muur is de vaste wereld, die gaat geen kant op. Het is dus net als een botsing. Ik hoop erachter te komen wat de kracht is die vrij komt tijdens de botsing, zodat ik hierop kan construeren.

Wat ik weet is de snelheid, richting en de massa van 'de auto'.

Ik kan daarmee de kinetische energie berekenen (1/2*m*v^2) en de stoot (m*v). Maar wat ik niet weet is delta T, de tijd waarin de botsing plaats vindt.

Kan ik met deze gegevens F berekenen, de kracht op mijn constructie tijdens de botsing?

Bij voorbaat veel dank :)
Anton_v_U
Artikelen: 0
Berichten: 1.617
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 00:05

Re: Valideren simpele impuls/botsing berekening

Nee dat kan niet, het hangt af van de constructie van de auto en de muur. Als de auto vervormt dan duurt het afremmen langer.Als de muur meegeeft duurt het ook langer.

De kracht hangt af van de tijd t waarin het voertuig tot stilstand komt want Δp = integraal Fdt

Dus Fgemiddeld = Δp/t
willem156
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 21:10

Re: Valideren simpele impuls/botsing berekening

Oke bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
aadkr
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 6.649
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 20:41

Re: Valideren simpele impuls/botsing berekening

m.v wordt niet de krachtstoot genoemd, maar wordt de massaimpuls van de auto bedoeld en deze massaimpuls is een vector
\(\vec{p}=m \cdot \vec{v}\)

Terug naar “Klassieke mechanica”