made in flanders
Artikelen: 0

Re: liegen

dus dan is volgens jou verzwijgen geen liegen en mag dat wel? voor mij is verzwijgen eigenlijk wel liegen.
Sylvester

Mensen willen de waarheid niet horen.

Als je een dag lang alleen de waarheid vertelt, heb je met iedereen ruzie.
Alexander Hartmans

mag je liegen? ja of nee? of moet je het doen? zoja, waarom. zonee, waarom niet? graag uw mening.
Soms is liegen te vergelijken met waarheid spreken, want soms zijn er mensen bij die in hun eigen leugens geloven, maar goed.

Soms is een leugen voor eigen bestwil goed, want de werkelijkheid kan harder zijn dan het in feite is (heeft te maken met het incasserings vermogen van het individu). Men zegt ook vaak: eerlijkheid duurt het langst, doch gaat die vlieger niet altijd op. Stel dat je niet eerlijk bent, dus je liegt, lieg je in feite tegen jezelf, omdat je niet eerlijk bent tegenover jezelf. Het geweten zal overwinnen. Liegen of de waarheid spreken, is ook afhangelijk met het feit, de omstandigheid en het tijdstip. Er zijn altijd mensen bij die zo goed liegen dat een ander erin stinkt, en! Als je wakker wordt, kan de waarheid harder zijn dan de leugen.
ZonnTroLL

Liegen: Bewust onwaarheid spreken

Leugen: Opzettelijke onware mededeling

Mijn mening:

In de vorm van Ironie of Sarcasme (of hoe noem je het) mag het ook en in sommige gevallen ook een leugen om bestwil

(bv. wanneer slechtgezinde ouder eten heeft berreid dat slecht is, beter niets zeggen of een leugentje dan zeggen 'bah, slecht', want dan kan hij/ze wel is mij slechtgezind maken ook. Liever het een dan het ander.).

Ja-nee vraag: Zal jij op de volgende vraag nee antwoorden?

Ja of nee, ge 'liegt' eigenlijk altijd, omdat et een onmogelijke vraag is. Hierbij mag et zeker! :shock:

Droomwel en slaapwel!
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Anonymous

Eerlijk zijn is gezond, het zorgt voor minder stress hormonen.

Je draagt een leugen meestal met je mee, je bent er niet zomaar vanaf, en dat veroorzaakt stress.
wasbeer

Een betere vraag zou zijn: Kun je liegen en toch een zuiver geweten hebben? Eigenlijk gaat dit over de vraag, of je wenselijke antwoorden boven feiten mag stellen.

Ja, vaak is liegen tot wederzijds voordeel.

En zo niet, dan heeft iedereen recht op een onzuiver geweten. :shock:
erik25901

Harry G. Frankfurt: bullshit is a greater enemy of the truth than lies are.

(Frankfurt, Harry G., "On Bullshit",Princeton University Press, 2005)

Hij onderbouwt dat als volgt:

Als iemand liegt, dan moet zij ook een besef hebben van de waarheid. Liegen doe je dus met kennis en besef van de waarheid in je achterhoofd. Dat geeft dan nog hoop.

Een kenmerk van bullshit is, dat die ten beste gegeven wordt zonder acht te slaan op de waarheid, louter en alleen om het te bereiken effect. Dat iemand bullshit verkoopt is daarom veel verontrustender. Daarom zijn lieden als Balkenende en Bush zo verontrustend. Maar dat is een mening..

Vergelijk hiermee het Macchiavellistische (in "il Principe" De Heerser) onderscheid tussen de begrippen amoreel en immoreel: amoreel is zonder mores, immoreel is met de verkeerde mores.
erik25901

en: hoe zit het met de cultuurbepaaldheid van het concept intelligentie ?

Vinden indianen uit het oerwoud van Brazilie dezelfde dingen intelligent als wij west-europeanen ? De relativiteitstheorie kunnen uitleggen zegt ze geen ene moer....

Hoe ziet DAAR een zeer intelligent iemand er uit ?
peterA

Filter schreef:Eerlijk zijn is gezond, het zorgt voor minder stress hormonen.

Je draagt een leugen meestal met je mee, je bent er niet zomaar vanaf, en dat veroorzaakt stress.
Niet mee akkoord,

als bvb iemand mij onder druk zet om iets te vertellen wat ik niet kwijt wil dan lieg ik de sterren uit de hemel en ik voel mij daar heel lekker bij.

De "plicht" de waarheid te vertellen is niet onvoorwaardelijk en als iemand die vaak veronderstelde,maar naar mijn gevoel niet zo evidente "plicht" misbruikt tov mijn persoon,dan lieg ik stressloos ,echt waar
huh?
peterA

erik25901 schreef:en: hoe zit het met de cultuurbepaaldheid van het concept intelligentie ?

Vinden indianen uit het oerwoud van Brazilie dezelfde dingen intelligent als wij west-europeanen ? De relativiteitstheorie kunnen uitleggen zegt ze geen ene moer....

Hoe ziet DAAR een zeer intelligent iemand er uit ?

Intelligentie in de zin van IQ is probleemoplossend vermogen,daar Braziliaanse indianen waarschijnlijk andere problemen op te lossen hebben dan wij zullen zij op onze testen slecht scoren,en wij op de hunne.

Laat enkele indianen hier opgroeien en geef ze de zelfde kansen,je kunt er donder op zeggen dat ze ook universitaire studies aankunnen of succesvolle ondernemers kunnen worden.

Een wetenschapper heeft ooit gezegd dat hij geloofde dat mensen van 10.000 jaar geleden perfect zouden meedraaien in ons systeem.

Ik kan me jammer genoeg niet herinneren wie het was.

Hij merkte wel op dat ze er iets anders zouden uitzien.
huh?
Anonymous

volgens mijn geschiedenisleerkracht ( een decennium geleden) was de mens zoals we vandaag zijn 25 000 jaar geleden af.

Liegen is essentieel in de groep. stel je voor dat wel allemaal altijd en overal krak de waarheid zouden zeggen. ik denk dat heel de maatschappij binnen de maand plat ligt.

roddeltjes, verbloemen, iets essentieel nu NIET vermelden etc

dat er gradaties zijn in liegen en dat ergste leugenaars ook uit de groep vallen moge duidelijk zijn.

maar wie liegt niet over z'n gewicht, loon, het opscheppen over sex, en noem maar op

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”