Ik dacht dat we daar met #21, #25 en #41 al uit waren?De vraag is en blijft, voor mij althans: waar komt die kracht vandaan?
Als er geen sprake is van elastische rek, zou ieder deeltje van de ketting onmiddellijk dezelfde snelheid hebben (even de oneindige versnelling van het eerstvolgende kogeltje in rust buiten beschouwing gelaten). Dan is het 180 graden keren van de impulsvector de enige wijziging, die voor wel het boogje maar niet voor de rechte klimming zou zorgen.
Uit de foto's blijkt dat de kogeltjes boven in het boogje botsen, ergo de stijgende reeks kogeltjes heeft een grotere snelheid dan de kogeltjes in de top. Vrijkomende elastische potentiële energie, opgeslagen in het stijgende deel van de ketting is dan m.i. de enige logische verklaring.
Berekeningen maken zonder rekening te houden met de (vrij grote) initiële versnelling van de rustende kogeltjes en als resultaat hiervan de tijdelijke opslag van energie door elastische rek heeft volgens mij geen enkele zin, want de situatie is dus hoogst dynamisch.
Als we de ketting vervangen door een stuk elastiek wordt het allemaal wat inzichtelijker.