Gelukkoos
Artikelen: 0

Re: Zuiverende werking van regen ?

Hebben grondlagen met kalk en andere stoffen in de ondergrond, dan geen zuiverende werking als vuil insijpeld door de regen ?

Of fijn stof wat om planten kleeft. Wordt die niet via de wortels in het metabolisme van de plant, omgezet in veiligere stoffen ?

Of fijn stof dat via bomen en andere planten, via de regen in de humuslaag terecht komt en door de bacteriële activiteit aldaar ook tot veiligere stoffen wordt omgezet !?

Natuurlijk zijn er ook aggresieve stoffen die niet worden omgezet en steeds maar op vele plaatsen in het aards milieu terug te vinden zijn (vb. DDT, dioxines, zware metalen, enz.) .
Fuzzwood

Definieer veiligere stoffen. Planten maken ook ricine en cyanide aan. Noem ik nu niet echt veiligere stoffen.
Gelukkoos

Ik kan nu direct geen chemische reactie noteren of er veiliggere stoffen worden gevormd.

Het is een vraag.

Natuurlijk bedoel ik om het ganse plaatje te bekijken.

Dus, de vorming van slechte stoffen door planten, humus, en grondlagen, en vorming van betere stoffen door planten, grondlagen, en humus via de regen ?
Kliche

Fuzzwood schreef: wo 03 jul 2013, 01:32
Definieer veiligere stoffen. Planten maken ook ricine en cyanide aan. Noem ik nu niet echt veiligere stoffen.
Niet-veilig; als kunstmatig vervaardigd en niet passend in een ecologisch metabolisme.

Veilig is iets zolang het door een ecologisch systeem te metaboliseren is / in zijn kringloop past.

Ben benieuwd hoe jullie zoiets zien eigenlijk.
Jan van de Velde
Moderator

Ik zou zoiets eerder definiëren als dat het dat metabolisme niet significant verstoort, op kortere of langere termijn. Dat kun je volgens mij niet onafhankelijk van omstandigheden zien: water wordt ongetwijfeld algemeen gezien als een veilige stof, maar teveel ervan drinken is absoluut niet gezond, en cellen ondergedompeld in zuiver water itt isotoon water scheuren open.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Ecologie”