Thermal imaging blog
Dit plaatje dat ik op internet vond herinnerde me aan de vraag in dit topic of de plaats van de warmtespiegel in HR-glas herkenbaar is. De foto illustreert dat de warmtecamera alleen een reflectie van het binnentafereel ziet, en niets van een buitentafereel (aangenomen dat de camera zich binnenshuis bevond). De ruit is een ondoorzichtige plaat voor de camera omdat glas LWIR (langgolvige IR, 8-15 micron) geheel absorbeert. De camera kan dus niets zien van eventuele reflecterende coatings op oppervlak #2 en #3 (als het HR-glas zou zijn). De spiegeling op deze foto moet afkomstig zijn van oppervlak #4 (het oppervlak aan kamerzijde), van de lucht/glas overgang die ongeveer 4% reflecteert.
Zelfs flinterdun glas zoals een mikroscopie-dekglaasje is ondoorzichtig voor LWIR. Dat kun je eenvoudig aantonen met een infraroodthermometer, die in feite LWIR gebruikt. Die thermometer kan op afstand de temperatuur van een heet of koud voorwerp meten, maar als je er een mikroscopiedekglaasje tussen zet geeft hij alleen de temperatuur van het glaasje aan (kamertemperatuur).
Omdat glas ondoorzichtig is voor LWIR vermoed ik dat het voor het isolatievermogen van HR-glas niet uitmaakt of de coating op oppervlak #2 of #3 zit.
Bron: