Michel Uphoff schreef: ↑zo 14 jul 2013, 14:14
Geven jouw formules (ik heb de ontwikkeling ervan niet gevolgd) dus een verklaring voor het stijgen van het boogje?
Ik ben bij mijn afleidingen uitgegaan van een geïdealiseerde ketting, en daarop heb ik de bekende wetten van de dynamica toegepast. De ketting
moet volgens Newtons wetten in het stationaire geval dus de gevonden vorm hebben.
We kunnen y
top voor het ideale (verliesvrije) geval vinden uit:
\( \frac{\sqrt{y'^{\,2} \, + \, 1}}{\mbox{d} - y} \, = \, \frac{\sqrt{y'_0^{\,2} \, + \, 1}}{\mbox{d}} \,\,\,\, (\eta) \)
Aan de top geldt immers y'= 0, zodat:
\( \frac{\sqrt{0^2 \, + \, 1}}{\mbox{d} - y_{top}} \, = \, \frac{\sqrt{y'_0^{\,2} \, + \, 1}}{\mbox{d}} \)
\( \frac{1}{\mbox{d} - y_{top}} \, = \, \frac{\sqrt{y'_0^{\,2} \, + \, 1}}{\mbox{d}} \)
\( \mbox{d} - y_{top} \, = \, \frac{\mbox{d}}{\sqrt{y'_0^{\,2} \, + \, 1}} \)
\( y_{top} - \mbox{d} \, = \, \frac{ - \mbox{d}}{\sqrt{y'_0^{\,2} \, + \, 1}} \)
\( y_{top} \, = \, \mbox{d} \, - \, \frac{ \mbox{d}}{\sqrt{y'_0^{\,2} \, + \, 1}} \)
\( y_{top} \, = \, \mbox{d} . \left ( 1 \, - \, \frac{ 1 }{\sqrt{y'_0^{\,2} \, + \, 1}} \right ) \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, ( \lambda ) \)
.
Hierin is y'
0 de helling van de ketting vlak boven bakje A, dus wanneer de ketting net op snelheid is.
Heb je ook een verklaring waarom die stijghoogte bij een bolletjesketting zeer aanmerkelijk is, terwijl die bij een touw nul lijkt te blijven?
Bij een stug touw treden interne krachten op die zich tegen buiging verzetten, bij een (ideale) ketting heb je zulke krachten niet. Ik kan moeilijk overzien hoe mijn formules eruit zouden komen te zien wanneer ik dergelijke stugheidskrachten in rekening zou brengen. De gemaakte afleidingen zijn op een touw in elk geval niet van toepassing.
Kan je een praktische doorrekening doen, bijvoorbeeld met de gegevens die ik in
#86 heb gebruikt?
Praktische berekeningen aan afzonderlijke kogeltjes zijn in mijn model niet mogelijk omdat de kogeltjes oneindig klein zijn verondersteld. Wel kan je de spankracht en snelheid berekenen.