Zou het kunnen dat de zwaartekracht al bestond voor de big bang.
Ik hoor vaak dat men spreekt dat de big bang onstaan is uit een singulariteit (maar niet zoals we die nu kennen).
Dan zou het kunnen dat er al zwaartekracht aanwezig was.
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Klopt, want energie en massa zijn hetzelfde fenomeen, beide oefenen dus zwaartekracht uit. Dat zegt echter niets over je verhaal van 'voor de big bang'.volgens Einstein oefent ook energie zwaartekracht uit (bron www.visionair.nl)
Nee, oneindig klein en nul zijn 2 verschillende begrippen. Je kunt wel zeggen dat een oneindig kleine waarde dicht bij nul ligt.ruud_a schreef: ↑wo 18 sep 2013, 20:16
(ik zal me bij gelegenheid in een ander topic toch eens afvragen of oneinig klein het zelfde is als 0)
Punten in het oneindige kom je eigenlijk alleen in de projectieve meetkunde tegen. Het is beter om te zeggen dat door een punt buiten een lijn precies 1 lijn gaat die evenwijdig is met de gegeven lijn. Dit is het zogenaamde parallellenpostulaat (ook wel bekend als het vijfde axioma) uit de gewone Euclidische meetkunde. Als je stelt dat er door een punt buiten een lijn een oneindig aantal evenwijdige lijnen gaat krijg je de niet-Euclidische meetkunde zoals die door de Russische wiskundige Lobachevski en de Hongaarse wiskundige Janos Bolyai werd geformuleerd. Als je stelt dat er door een punt buiten een lijn geen enkele evenwijdige lijn gaat krijg je de niet-Euclidische meetkunde zoals die door de Duitse wiskundige Bernhard Riemann werd geformuleerd.(en waarom er in de meetkunde een axioma is dat zegt dat twee evenwijdige lijnen elkaar snijden in het oneindige en niet dat ze tot in alle eeuwigheid evenwijdig blijven)
Doet me denken aan mijn eerste wiskunde college. Wat is het kleinste getal dat groter dan nul is? Geef me dat getal en ik deel het door 2 en dat is kleiner en groter dan nul. Dus het kleinste getal groter dan nul bestaat niet.Nee, oneindig klein en nul zijn 2 verschillende begrippen. Je kunt wel zeggen dat een oneindig kleine waarde dicht bij nul ligt.
Oneindig volgt niet de zelfde rekenregels als getallen op de nummerlijn.Anton_v_U schreef: ↑za 21 sep 2013, 16:02
Wat is de interpretatie van "oneindig klein"? De enig zinvolle interpretatie is nul. Exact nul.
Het punt is niet wat het niet is. Zeg wat het wel is.Hierdoor is oneindig klein niet exact 0.
Als dit zou bestaan dan deel ik het door 2. Dan heb ik een positief getal dat kleiner is dan het kleinste getal groter dan nul. Dat is een tegenspraak. Het kleinste getal groter dan nul bestaat dus niet.Het kleinst mogelijke punt groter dan 0.