RomyP schreef: ↑zo 11 aug 2013, 00:29
Hieruit volgt dus dat de archimedeskracht ook is toegenomen (want hij is in evenwicht met de zwaartekracht).
Maar hoe verklaar je dit dan aan de hand van volgende formule? Fa = ρ · g · V
Wat gebeurt er met de gemiddelde dichtheid van de onderzeeër (bij het woord duikboot krijgt iedere marineman jeuk) als die bijvoorbeeld 10 kuub lucht vervangt door 10 kuub water?
Jan zei dat de massadichtheid van het water op 50m diepte toeneemt met 0,02%. (toch al een kleine stijging
)
Zoals ik daar al zei, feitelijk waar, maar in de context van onderzeeërs een verwaarloosbaar detail, een test of examen onwaardig.
En de zwaarteveldsterkte g blijft toch constant? Of niet?
Nee. Maar ook dat effect zal over die 50 m verwaarloosbaar zijn.
De zwaartekracht die je van de aarde ondervindt is de (vectoriële) optelsom van de aantrekkingskracht tussen elk deeltje in jouw lichaam en elk deeltje van de aarde.
De aantrekkingskracht tussen twee deeltjes wordt bepaald door hun massa's en hun onderlinge afstand. Of je op de pool staat of op de evenaar maakt al een verschil: op de pool heb je nog steeds de hele aarde onder je, maar doordat de aarde geen perfecte bol is is je gemiddelde afstand tot elk aardedeeltje kleiner; bijgevolg is g groter op de polen. Lokaal zijn er ook meetbare (hoewel kleine) verschillen mogelijk, zg zwaartekrachtanomaliën: dat wordt dan veelal veroorzaakt door verschillend opgebouwde ondergrond. Het maakt wat uit of je op een paar kilometer dikke basaltlaag staat, of bijv op een ondergrond die voor een groot deel uit puimsteen bestaat.
In het middelpunt der aarde zou je geen (netto) aantrekkingskracht ondervinden (g=0) omdat er naar alle kanten even hard aan je getrokken wordt. Daal je dus af in een mijnschacht dan komen er hoe langer hoe meer deeltjes boven je die je naar boven trekken, en zou g kleiner moeten worden. Echter, omdat de aarde geen homogene bol is (de aardkorst heeft een dichtheid van ergens tussen de 2 en 3 ton/m³ en de kern zit ergens in de buurt van de 8-9 ton/m³) komt er bij afdalen in een mijnschacht weliswaar materiaal boven je, maar dat materiaal is relatief licht, terwijl je afstand tot de zware kern afneemt. Netto effect is dat tot een behoorlijke diepte (ik weet niet meer hoeveel honderden kilometers, maar er zwerft hier ergens een topic rond waarin we dat eens besproken hebben) g tóeneemt als je afdaalt.
(Zwaartekracht)versnelling kunnen we meten tot in miljoensten van m/s² (honderdsten van milligals) dus dat effect van 50 m onder water wezen moet meetbaar zijn, al denk ik niet dat dat in een onderzeeër zal lukken omdat die daarvoor wel teveel zal bewegen.
Vlaamse Fysica Olympiade ; een soort van fysicatest voor studenten uit het vijfde en zesde middelbaar.
hmm, daar zou ik helderder gestelde vragen van verwachten.