Zou het heelal een grens hebben? Ik ben ontzettend benieuwd wat zich na het heelal bevindt.
Vriendelijke groet,
Lancelot
Moderators: Michel Uphoff, jkien
Hier zit een denkfout in. Als het heelal een grens heeft, dan is er geen ruimte meer achter die grens. Daardoor kun je niet spreken van 'na' het heelal. Het is te vergelijken met het spreken van 'ten noorden van de noordpool'.Zou het heelal een grens hebben? Ik ben ontzettend benieuwd wat zich na het heelal bevindt.
Het heelal of universum in de astronomie ofwel de kosmos in de kosmologie zijn synoniemen voor alle materie en energie binnen het gehele ruimte-tijdcontinuüm waarin wij bestaan. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Heelal)Wat is dan uw definitie van 'geen ruimte meer achter die grens?
1) En waarom zou dat dan wel moeten, je geeft geen enkele argumentatie.Er moet daar toch iets zijn?
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.Dit is waarschijnlijk na de grens van het heelal.
Daar dacht ik inderdaad aan, jajkien schreef: ↑zo 18 aug 2013, 15:20
Heb je dat idee misschien omdat de opgeblazen ballon vaak als 2D-model werd gebruikt?
Het voorbeeld van de ballon is volgens mij een 2D-versie, die je voor het universum moet omzetten naar een 3D-versie.Astronomische waarnemingen doen vermoeden dat het heelal op de heel grote schaal vlak is, dus het 2D-model lijkt dan meer op een oneindig vlak elastisch membraan, zonder grenzen.
'Oneindig groot' is voor mij betekenisloos. Als het universum circulair is, is het begrensd, en volgens mij heeft men ook aanwijzingen dat dit zo is.Een ballon met oneindig grote straal komt op hetzelfde neer.
Heel verstandig, 'oneindig' bestaat niet, de limiet van willekeurig groot is wellicht een betere term.'Oneindig groot' is voor mij betekenisloos.
Dat is een leuke formulering, "volgens mij heeft men ook aanwijzingen" klinkt nadrukkelijk alsof je er geen concrete aanwijzingen voor kent. Zelf ben ik er ook niet zo in thuis, maar ik houd het erop dat bijvoorbeeld een lichtstraal op geen enkele afzienbare termijn terugkeert in ons waarneembare heelal.Als het universum circulair is, is het begrensd, en volgens mij heeft men ook aanwijzingen dat dit zo is.