Onzin. Er worden genoeg bronnen gegeven.Jopie1234 schreef: ↑ma 12 aug 2013, 10:24
Ook vind ik heel vreemd dat er geen tegenargumenten met wetenschappelijk ondergronden worden verwacht en ook geen bronnen bijzet en van mij wordt het wel verwacht.
Vooral omdat particulieren die niet zoveel hebben denk ik. Soit, ik heb er zelf eentje boven mn badkamerspiegel, maar dat is ook de enige. Verder zullen mensen ze misschien boven het aanrecht hebben oid.klazon schreef: ↑ma 12 aug 2013, 09:46
Ik snap niet waarom er zoveel gedoe is over spaarlampen, terwijl we al ongeveer 80 jaar TL buizen hebben die qua samenstelling hetzelfde zijn. Daar hoorde je nooit zulke verhalen over.
Opmerking moderator
Dat hangt ervan af wat de beperkende factor is in het uitgangsvermogen van die generator. Als het probleem is dat de windingen te dun zijn om de stroom te kunnen verdragen, dan heb je inderdaad een 2700-watt rated generator nodig. Is de beperkende factor bijvoorbeeld het mechanische vermogen dat de motor kan leveren dan speelt dit geen rol:
hoofdvraag: Betekent dat inderdaad dat een los opgestelde generator van 1100 W geen 100 stuks spaarlampen van 11 W zou kunnen laten branden (maar dat ik daar dus een generator van 2700 W voor nodig zou hebben?
ofwel, als we in Nederland duizend gloeilampen van 60 W vervangen door duizend spaarlampen van 10 W, dan kunnen de producenten hun productievermogen NIET met 60-10 = 50 kW verlagen.Je moet dus in dit (extreme) geval een generator hebben die groter gedimensioneerd is, b.v. de genoemde 2700W.
Ik, laat staan de gemiddelde Nederlander, leef in de veronderstelling dat als ik een gloeilamp van 60 W vervang door een spaarlamp van 11 W, dat er 49 W minder elektrische energie opgewekt hoeft te worden en er dus 80% minder gas of kolen hoeven te worden verstookt voor verlichtingDe vraag wat die generator in de tussentijd met het overschot van 1600W doet kan als volgt worden beantwoord: de generator draait gewoon op 1100W. De schommelingen tussen 2700W en nul worden opgevangen door de kinetische energie in de draaiende massa van de rotor.
dat betekent dus ook wat meer transportverliezen, dat het rendement van onze elektriciteitsproductie verlaagt. Doordat ik de spaarlamp van 11 W aanzet zal er tevens 0,0?? W verloren gaan in het trafohuis. Dát is dan ook iets wat we met zijn allen zullen betalen, maar dat gaat vast niet om tientallen procenten van de totale opwekking en dus blijft de energiebesparing nog steeds rond de 80% .Overigens zijn spaarlampen niet de enige boosdoeners in het net. Batterijladers en tv-voedingen zijn tegenwoordig vrijwel allemaal uitgevoerd als z.g. schakelende voeding. Die veroorzaken een soortgelijk stroombeeld als spaarlampen, ..//..
Dat is vooral een probleem voor de netwerkbedrijven omdat die dirty stroom extra opwarming in de transformatoren veroorzaakt, waardoor die transformatoren ook niet meer nominaal belast kunnen worden.
Zouden we die blauwe sinus dan representatief kunnen noemen voor de "dirtyness" die momenteel met alles wat we al hebben aan TL, spaarlampen en computer/tv voedingen, verlichtingsdimmers (ik neem aan dat die ook meedoen) in "woonwijkstroom" aanwezig is?Overigens laat dat screenshot wel zien dat dat het geval is: Die spanningssinus is niet bepaald meer symmetrisch te noemen, en ik vermoed dat die daar zo uit het stopcontact komt en dit geen gevolg is van die ene spaarlamp die men test.
Die blauwe sinus ziet er nog redelijk schoon uit. Ik heb wel lelijker netspanning gezien.Jan van de Velde schreef: ↑do 22 aug 2013, 18:12
Zouden we die blauwe sinus dan representatief kunnen noemen voor de "dirtyness" die momenteel met alles wat we al hebben aan TL, spaarlampen en computer/tv voedingen, verlichtingsdimmers (ik neem aan dat die ook meedoen) in "woonwijkstroom" aanwezig is?
Conclusie: spaarlampen doen gewoon wat ze beloven, besparen, op alle gebied, alleen op sommig gebied (zoals op te stellen productiecapaciteit) een beetje minder besparen dan een leek misschien denkt. Ik hoop dat prof. Leferink als hij op zijn naam googlet dit nog eens leest om nader uit te leggen wat en hoe hij dan wel bedoelde.klazon schreef: ↑do 22 aug 2013, 18:59
wat dat filmpje betreft leg je wel de vinger op een aantal halve waarheden die daar verkondigd worden.
Als dat dan toch in een gemiddelde woonwijk was, en dus als gevolg van dagelijks voorkomende zaken als spaarlampen,ledlampen en voedingen voor elektronische apparatuur als TV, computer etc, dan is er dus wel "leijke" stroom.klazon schreef: ↑do 22 aug 2013, 18:59
Die blauwe sinus ziet er nog redelijk schoon uit. Ik heb wel lelijker netspanning gezien.