sanderken
Artikelen: 0

Over botuline

Omdat ik heel wat pepers/paprika's ga inmaken, heb ik enkele vragen over Botuline.

Botuline wordt aangemaakt door de Clostridium botulinum.

Ik vind hier veel info over op internet, maar weinig betrouwbare en vooral nuttige info.

-Onder welke omstandigheden kan de bacterie botuline aanmaken?

(pH, temp, an/aeroob)

-Kan de bacterie zich vermenigvuldigen?

-Hoe kan je de bacterie doden?

En hoe vernietig je botuline?

-Ik bewaar mijn pepers in azijn en suiker.

Verandert de pH van azijn als je suiker (sacharose) toevoegt?

-Azijn (een zuur) zorgt vooor een aerobe omgeving, verandert dat als je suiker toevoegt?

alvast bedankt voor je tijd!
rwwh

Re: Over botuline

Je vindt veel, maar weinig betrouwbaar? Ik vind heel veel goede informatie in http://en.wikipedia.org/wiki/Botulism

Algemeen geldt dat je bacteriën kunt doden door verhitting, en dat bacteriën zich uitstekend kunnen vermenigvuldigen.

En je chemische vragen: suiker verandert de pH niet, en azijn noch suiker hebben te maken met aëroob tegenover anaëroob: dat is uitsluitend een verschil in de beschikbaarheid van zuurstof uit lucht.

Je hoeft voor het inmaken van groenten niet veel over botulisme te weten, alleen de volkswijsheden/veilige recepten goed volgen!
Benm

Re: Over botuline

Is er een reden om aan te nemen dat die bacterie uberhaupt aanwezig is op hetgene je gaat inmaken?

Als je je product verhit bij het inmaken (wecken, steriliseren) vernietig je het toxine door de hitte. De bacterie zelf kan zich wel verdedigen tegen gekookt worden op 100 graden, en in theorie ooit weer uitgroeien als je de pot opent en er lucht bij komt.

Dit geldt echter voor veel bacteria, en het product zal na opening dan ook bederven, vermoeddelijk met een snelheid waardoor je het niet meer wilt eten of er nu sprake is van botulisme of niet.

Om de bacterie zelf te doden zul je het product moeten verhitten onder enige druk tot pakweg 130 graden voor enige tijd.
Victory through technology

Terug naar “Immunologie en microbiologie”