Hallo,
Ik ben een student op Avans die economie studeert maar naast mijn studie ben ik zelf veel bezig met het bedenken van nieuwe ideeën op het gebied van groene energie, duurzaamheid, recyclen en dan met name voor de huishoudens.
Nu heb ik een idee bedacht om meerdere windturbines te laten draaien door zelf luchtdruk te ontwikkelen in een grote lange buis. Ik zal vast niet de eerste zijn die dit bedenkt, maar ik wil het zelf toch wel graag verder uitwerken. Zeker nu ik weet hoeveel windturbines tegenwoordig wel niet opleveren.
Mijn vraag luid: stel, ik heb een buis van 1 km met een diameter van 5 meter. (Inhoud 19634 m3) En aan beide kanten van de buis heb ik 2 grote ruimtes met dezelfde inhoud waarvan er 1 vol is geperst met lucht en de ander leeg. Door gewichten te gebruiken laat je om en om de ruimtes vol lopen met lucht waardoor er wind/luchtdruk komt in de buis wat weer leidt tot draaiende windturbines. Nu is mijn vraag, Wat voor een gewicht moet er nodig zijn om een ruimte van 19634 m3 leeg te persen, waardoor de ander gevuld wordt? En is het ook berekenbaar wat voor een windkracht je hiermee ontwikkeld?
Zoals je ziet nogal veel vragen. Maar je zou me echt een stuk verder helpen. Verder heb ik nog een heleboel andere projecten/ideeën waar een natuurkundige eens goed naar zou moeten kijken, wat het allemaal oplevert aan stroom, druk etc..
Als je me hiermee verder wilt helpen zou ik dat natuurlijk geweldig vinden, want alle hulp is welkom.
Gr. Ferenc