JeffW
Artikelen: 0

Re: Heeft het heelal een grens?

die hanze schreef: za 14 sep 2013, 20:35
@services

Deze kromming van de 3d ruimte kan je enkel in een 4d ruimte zien (wat praktisch onmogelijk is uiteraard).
Dat is ook het idee dat ik had. Maar in het topic dat ik hierover had geopend "Vierde ruimtelijke dimensie", wordt daar toch anders over gedacht. Een vierde dimensie schijnt niet noodzakelijk te zijn voor een gekromde 3d ruimte. Ik ben benieuwd naar jouw argumenten voor het mogelijk bestaan van een vierde dimensie.
die hanze

Dat beweer ik ook niet, die vierde dimensie bestaat helemaal niet. Je kunt niet in de 4de dimensie gaan en kijken van ahja, het heelal is niet vlak.

Ik bedoel alleen dat je die kromming zeer moeilijk kan waarnemen in 3D en moest je in de 4de dimensie kunnen gaan kijken (wat niet kan) dan zou je dat wel duidelijk kunnen zien.

Analogie naar een lagere dimensie: het aardopp is krom, maar zolang je op dat krom opp bent, kun je dit niet zomaar waarnemen. Slechts als je omhoog gaat (de 3de dimensie) dan zie je direct dat het aardopp een bolvorm heeft. Nu in dit geval gaat dit praktisch wel (we leven in 3D).

In het geval van de ruimte gaat dit niet
entropy

Het universum is niet per se krom in de zin van de vierde dimensie (relativistische ruimtetijd daargelaten). De ballon is een tweedimensionale voorstelling van een driedimensonale equivalent. Er 'is' geen ballon, de ballon is een tweedimensionaal voorbeeld van een in werkelijkheid driedimensionale ruimte. Kijk naar het 'oppervlak' van de ballon: Dat is het enige dat reële ruimte is, maar dan tweedimensionaal: Een analogie voor driedimensionale ruimte. Er is dus geen 'lucht' in de ballon. Het binnenste (en buitenste) van de ballon bestaat niet! De ballon mag dan gekromd zijn, het is om aan te geven dat het universum geen grens heeft (in twee dimensies).
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.
Etroc

Lauwrence krauss professor ruimtefysica heeft toch aangetoont dat uit niets!,, iets kan ontstaan.

Terug naar “Ruimtefysica”