Hallo,
Ik zit dit jaar in het eindexamenklas VWO en ik houd (met 2 mede-scholieren) mijn Profielwerkstuk over sterrenevolutie.
Op dit moment houd ik mij bezig met Protosterren en de werking ervan.
Zo ben ik erachter gekomen, dat er nog geen kernfusie plaatsvindt, wanneer deze Protoster net is gevormd. Volgens wikipedia, vindt er in de Protoster pas kernfusie plaats, als de massa voldoende is toegenomen. Door de massastijging, stijgt ook de druk en dit leidt weer tot een temperatuurstijging -> kernfusie. Daarnaast staat ook dat dit proces te verklaren is met behulp van de Algemene gaswet: P*V = n*R*T.
Mijn vraag is nu waarom de druk toeneemt, en niet het volume? Uiteraard moet één van beide toenemen om de verhoging bij n, op te heffen. Speelt de zwaartekracht hierbij misschien een belangrijke rol?
Dit leidt weer tot een andere vraag bij mij, namelijk: Waarom stijgt de Temperatuur ook mee? Wanneer P of V, stijgt, hoeft de temperatuur niet meer te stijgen, want de formule is al in evenwicht toch? Uiteraard moet de temperatuur ook stijgen, om ervoor te zorgen dat er kernfusie gaat plaatsvinden. Speelt hierbij misschien kinetische energie een rol?
Alvast bedankt
Azn~