Bij een dergelijke massa en uitgaande van de statische wrijving, zou er dus een kracht uitgeoefend kunnen worden van 820 * 9,81 * 1,35 = ruim 10,8 kN, ruim meer dan de benodigde 6,1 kN.
Zodra de container gaat schuiven over de band zou de dynamische wrijvingscoëfficiënt gebruikt moeten worden, en dan is het resultaat met 11,4 kN nog wat hoger.
De containers zouden dus als de gegevens kloppen verplaatst kunnen worden. Dat gebeurt niet? Of gebeurt het niet snel genoeg?
Als het niet gebeurt is de wrijvingscoëfficiënt waarschijnlijk veel geringer dan 1,34 (lager dan 0,75) , of er is iets mis met de meting van die 6100N.
Ik heb mijn twijfels bij de opgegeven coëfficiënten.
Hier wordt voor staal-rubber 1,2 statisch en slechts 0,5 dynamisch opgegeven.
Die coëfficiënt is zeker bij rubber een tombola, soort rubber, zacht of hard rubber, lage of hoge oppervlakteruwheid dat maakt groot verschil. De statische bovengrens (zacht ruw rubber) die ik tegenkwam was 4 en de ondergrens (hard, glad rubber) slechts 0,5.
Als dit laatste toepasselijk is, gaat het nooit lukken. De coëfficiënt zou je ruwweg zelf kunnen bepalen door een glad stalen voorwerp te wegen en dan met een veerunster over die rubberen band te trekken.
Mocht de wrijving inderdaad te laag zijn, is het dan een optie de containers dan aan de onderkant van een antislip laag te voorzien?