Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: Luchtdruk ontwikkelen en nog vele andere vragen

En een woonwijk in de toekomst ziet er voor mij uit als een woonwijk die helemaal onafhankelijk qua stroom, verwarming en afvalverwerking.
Dat is een mooie maar complexe uitdaging. Wat losse gedachten ter inspiratie:

De wijk moet dus ten minste evenveel energie opwekken als ze gebruikt. Natuurlijk (zie de black box) kan dat alleen maar als er gebruik wordt gemaakt van een externe energiebron. Dan is Zonne-energie dé bron, want de wind in een woonwijk levert veel te weinig op en waterkracht zal er ook niet zijn.

Je zal moeten definiëren wat "helemaal onafhankelijk" is. Voorbeeld: openbaar vervoer, auto, vakanties, energie die nodig is voor produceren van producten et cetera, valt dat binnen die definitie of niet? Wat snel zoekwerk levert bij mij het beeld op dat dit bij elkaar meer verbruikt dan het energieverbruik in huizen.

Een groot wijk als Vleuten-De Meern bij Utrecht heeft een oppervlak van 35 miljoen m2 en er gaan in totaal 90.000 mensen wonen. Dat is bijna 400 m2per inwoner. Een vierkante meter zonnepaneel levert in Nederland ongeveer 800 kWh energie per jaar op, en een inwoner gebruikt ongeveer 70.000 kWh per jaar (dus inclusief vervoer, producten et cetera). Er zal dan zo'n 90 m2 paneel per bewoner moeten zijn, en meer dan de helft van de opgewekte energie moet dan het wijk uit en geleverd aan een centrale wijkoverstijgende energieopslag ter compensatie van het externe energieverbruik.

Een kwart van een wijk voorzien van panelen, en de leefbaarheid behouden lijkt mij een grote uitdaging.

Hiernaast zou er naast de centrale opslag ook gebruik gemaakt kunnen worden van lokale energieopslag om de zonloze perioden te overbruggen (warmteopslag in de bodem bijvoorbeeld).

Eigen afvalverwerking lijkt mij problematisch, kleine afvalverwerkingsinstallaties konden wel eens minder efficiënt en kostbaarder zijn dan grotere centrale eenheden. Ieder wijk zijn eigen mini vuilnisbelt? Iets om goed uit te zoeken.

Wat wil je aan met het waterverbruik van de wijk?
Ferenc
Artikelen: 0

Re: Luchtdruk ontwikkelen en nog vele andere vragen

Het waterverbruik was ik zelf niet van plan om echt te gebruiken. Wel het verwarmen van water door middel van warmte boilers, Dit idee.Afbeelding

Dit zou wel centraal geregeld moeten worden net zo als de zonnepanelen. Maar oké, Zonneboilers zorgen voor de verwarming, warm water etc..

Dan heb je nog zonnepanelen, Die zou ik dan alleen boven de parkeerplaatsen voor alle auto´s om op te laden.(elektrisch natuurlijk).

Vervolgens heb je het afval. Hiervoor zou een afvalriolering moeten komen die plastic, GFT en restafval scheidt. Dit afval levert enorm veel op. Van plastic kun je door middel van polycrack verschillende soorten oliën verkrijgen. We gooien niet heel veel plastic weg per jaar, rond de 30 kg per jaar per huishouden. Maar wetende dat 1 kg plastic 1 liter olie oplevert kan dit rendabel worden als je het op grote schaal toepast.

GFT zou worden omgezet in biogas. Uit wat onderzoeken blijkt dat wij per inwoner ongeveer 220 kg aan GFT weggooien per jaar. Als we dit gaan omzetten naar biogas kan dit ons 20% opleveren van het totale stroomverbruik.

Maar dan kom ik nog steeds stroom te kort, wat ik via windturbines zou willen bereiken. Maar niemand wil tegenwoordig een grote windturbine in zijn achtertuin hebben staan. Dus daarom zouden hiervoor in de plaats kleinere, geruislozer en mooiere windturbines voor in de plek komen waarvan je er meerdere kunt plaatsen en genoeg stroom opleveren in een woonwijk.

Terug naar “Klassieke mechanica”