Beste allemaal,
Ik ben sinds kort begonnen met het (opnieuw) oppakken van elektrotechniek. Ik heb heel wat theorie gelezen over de basis componenten en ben nu ook begonnen met het bouwen van simpele circuits. Via de website startingelectronics.com heb ik onderstaand circuit gevonden en nagebouwd op een breadboard. Alles werkt perfect, ik begrijp alleen nog niet helemaal waarom het werkt.
Op het moment dat ik 'start timer' nog niet verbonden heb brand de LED. Dit komt volgens mij omdat er via de 22k resistor een klein beetje elektriciteit doorkomt die de transistor activeert. Hierdoor kan elektriciteit van R3 door de transistor ( en LED) lopen
Wat ik echter niet begrijp is dat zodra ik de 'start timer' verbind de LED uitgaat. Volgens mij is het namelijk nog steeds mogelijk dat elektriciteit de basis van de transistor bereikt? Daarnaast is dit volgens mij ook het punt waarop de condensator wordt opgeladen, waarom gebeurd dit nu pas? En niet al voordat de 'start timer' is verbonden?
Ik zit nu met een aantal circuits met soortgelijke indeling, en ik loop steeds tegen deze punten aan. Ik hoop dat iemand mij het 'aha' moment kan bezorgen. Alvast bedankt!