Ik probeer wat bij te leren op gebied van digitale signaal verwerking en hierdoor heb ik volgende site gevonden.
http://www.csun.edu/...c_tutorial3.pdf
hier beschrijven ze hoe je een am radio in gnu kan bouwen. Voor de duidelijkheid even het finale plaatje erbij:
Zoals men beschrijft in de link gaat men eerst een beetje aan frequentie resolutie doen door in de eerste rationale re sampler met (initieel) vier te decimeren en nadien in de laatste re sampler met vier te decimeren en drie te interpoleren.
Ik vraag me nu af tot in welke mate je aan frequentie resolutie kan winnen en wat de theoretische achterliggende gedachte hiervan is?
Mijn idee was initieel dat je door geen filter voor de down sampler te plaatsen en toch te down samplen (normaal staat er een filter voor) je de frequenties laat overlappen en door er dan een filter achter te zetten je uit middelt. Klopt dat?
Bijkomend verschoot ik er ook van dat je blijkbaar met die verhoudingen kan spelen dit kan toch niet in het oneindige? Zonder dat je op de kwaliteit van het uiteindelijke geluid inboet. Natuurlijk moet je er steeds voor zorgen dat je uitgangsfrequentie juist is en dat je voldoende bandbreedte over houd maar zijn dit de enige criteria? Of wie kan me meer vertellen over het achterliggend idee van frequentie resolutie verbetering?
Groeten.